lördag 14 september 2013

Lökrace

Jag blir mer och mer nöjd över att vi gjorde den "nya stenmuren" i somras. Det blev ett bra avslut på grusplanen och mycket snyggare än en grässlänt. Rabatten ovanför är delad med en gång och den nedre delen är jättefin medan det saknas en del växter i den övre.
 
Jag beställde ca 175 lökar från Odla nu i höst och 150 av dom är kungsängsliljor som jag satte ner i den nedre rabatten häromkvällen.
 

Det var fint väder och jag försökte smidigt ta mig mellan plantorna och få ner lökarna på lämpliga ställen.
Att sitta på huk mellan liljor, rosor och höstflox och bara känna dofterna komma i puffar mot en var en sån här riktigt skön stund i trädgården.
 
150 lökar låter ju mycket, men jag tror på att köpa ett gäng till nästa år för få bli en fin vårblomning i rutor!
 
 
Jag har även fin höstblomning och njuter av att kunna ta in buketter av olika slag.
 
 
 
Avslutar med en bild från gårdagkvällens grillmiddag på bryggan. God mat som mamma fixat, sjön spegelblank och sällskap av de bästa!
 
 
 
Trevlig helg!
 
 
 

4 kommentarer:

  1. Lökar ska jag plantera imorgon. Pingstliljor blir det. Kom på nu att jag borde köpt kungsängsliljor till Lunden.
    Underbar bild den sista!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Har inte satt mina lökar än, men det skall bli. Vilken underbar bukett du plockat. Vad heter den ljusblå blomman? Är det Allium? Vilken härlig bild över sjön.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Just found your Blog this afternoon. I love the last photo posted today - beautiful. I also went over a number of your past postings and I like the way you arrange things, very simple yet very appealing the way you do that. I will have to do some of that in my garden rooms here on the shores of Lake Michigan in USA. Nice. Jack

    SvaraRadera
  4. Det kommer bli ljuvligt med alla kungsängsliljor i vår. Hos mig trivs de på vissa ställen men inte överallt.

    Kram!

    SvaraRadera