måndag 1 oktober 2012

Oktober

Ny höstmånad och årets tionde, nu är det oktober.
 
 
 
Hittills den här måanden, det vill säga idag, har det varit lite smågrinigt höstväder med låga moln och lite regn, men även stark höstsol i morse när jag cyklade till jobbet.
Inbjuder både till höstsysslor som att sätta vitlök som jag gjorde i morse, och att mysa med förkylda (sämsta hösttecknet) barn i tevesoffan!
 
 
Än så länge gillar hönsen att vara ute och sprätta i det fria. De ska vara härdiga så de kommer nog att fortsätta vara det länge till, förhoppningsvis hela vintern, men då vet jag faktiskt inte om de har så mycket att sprätta i annat än snö. :)
 
Vi har ingen erfarenhet av hönsskötsel vintertid så det blir en prövning. Jag har i alla fall torkat både gräsklipp, ärtblast och annat grönt samt fryst in bärresterna sedan jag gjorde svartvinbärsjuice. Komposten får inte särskilt mycket nu för tiden! :)
 
Deras värmeelement har jag tjuvat ut i växthuset, men i helgen kommer jag att städa ur de plantor som är kvar och bära ner pelargonerna på vintervila i jordkällaren.


4 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på hönerna, ser riktigt härligt idylliskt och höstigt ut.

    Njut på i Oktober, det är du värd

    kram kajsa

    SvaraRadera
  2. Det ser så mysigt ut med hönsen
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med att det ser så mysigt ut med hönsen. Jag har funderat på ganska länge att skaffa några höns, men maken tycker inte det är en lika god idé. Då kan väl berätta framåt vårkanten hur det gått med hönorna under vintern.
    //Katarina

    SvaraRadera
  4. Så mysigt med hönsen!

    Jag har som vanligt bryderier över mina pelargoner, de är så fula i fönstren nu. Få se vad jag hittar på. Lösningen brukar vara att trycka ihop dem i fönster som jag inte ser så ofta, he he. Inne i äldste sonens rum tex.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera