fredag 2 oktober 2015

Lingonröda tuvor

I år har jag inte plockat ett endaste lingon, men skogen är full av dom och som tur är har jag fått tag på lingon ändå.



Det mesta har syltats och jag gör min egna favoritsylt som smaksätts med kanel. Det blir jättegott och doften när man gör den, underbar!
I sista koket la jag i ett par stjärnanis som sällskap till kanelen. Blev inte så dumt det heller. 

Några kilo har jag frusit in för att ha till glögg. 



Riktigt så mycket lingon har jag inte så att jag vill "offra" dom på att göra lingondricka, men jag tog undan några deciliter bär och gjorde en variant på lingondricka med äpple. Jag tycker den funkar både varm och kall!




Om man har hicka så sägs det att det kan sluta om man tar en matsked lingonsylt. Kan vara värt att testa. Enklare än att stå på händerna och dricka vatten i alla fall!



4 kommentarer:

  1. Lingon är gott, maken brukar plocka. Det har blivit både sylt och till frysen.
    Fina etiketter du har gjort.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Jag är ingen lingonfantast, enda gången jag äter lingon är till fläskpannkaka och potatisbullar. Men visst var det väl ditt glöggrecept jag sparade förra året!

    SvaraRadera
  3. Ja men du så härligt. några lingon har jag inte plovkat men det finns att köpa på torget ska göra ett försök i morgon med det för sylt vill vi ha.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Hej igen. Jag upptäckte idag att det finns en till som heter som din blogg gör. Kan det vara så???
    Kolla in på" bland rosor och bladlöss" på blommiga fredag får du se.
    Kram Meta

    SvaraRadera