fredag 30 juli 2010

Ett skepp kommer lastat med...

Nu har jag precis avverkat den första arbetsveckan efter semestern. Tiden innan semestern var extremt kaotisk och den här veckan har varit hysterisk så känslan av att vara utvilad och roligt att träffa arbetskamraterna igen saknas helt och hållet, tyvärr.

Nåja, i morgon är det i alla fall dags för kalas tillsammans med familj och vänner och det ska bli så roligt! Jag lägger jobbet åt sidan i helgen helt enkelt.


För en tid sedan berättade jag om att jag hade hittat en skatt!
En arbetskamrat till mig har köpt ett hus som hon renoverar och när hon hörde att jag var i stort behov av perenner till släntrabatten så erbjöd hon mig att komma och ta blommorna vid hennes nya hus.

Vi bestämde en dag och jag och syrran åkte dit och det fanns hur mycket stora rejäla perenner som helst! ...men ingen arbetskamrat?

Vi fick inte tag på henne så vi tog och delade några plantor, men vi tordes inte ta särskilt mycket.

Ändå såg bagaget ut så här när vi kom hem!



Det är iris, stjärnflocka, daglilja, svärdslilja (tror jag i alla fall), vit stormhatt, jätterams, någon slags veronica och säkert något mera...

Hon skulle göra sig av med allt, men jag vet inte om hon ångrar sig och det tycker jag i och för sig är bra för det verkar dumt att forsla bort stora välvuxna perenner. Hon skickade ett meddelande efteråt och bad mig höra av mig om jag ville komma och hämta mera och det svarade jag givetvis på på en gång! Hon skulle höra av sig, men jag har inte hört något mera.

Jag är jättenöjd med det jag fick ta del av! Liiite orolig är jag dock att grävmaskinen kommer att gräva bort rosor, pioner och så vidare som fanns där. Men - jag vill ju inte tjata och som sagt är jag otroligt glad för det jag fick!!

Som sagt, en skatt som heter duga!

Med det önskar jag
goa bloggvänner en riktigt trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Vilken fyndplats! Var bor den där arbetskamraten...

    Saft/te på älgört är skonsamt mot magen precis som du förmodar. Man kan ge älgörtste även till små barn när de har feber!

    SvaraRadera
  2. Vilket fynd du gjorde. När jag får eller byter till mig växter, hänger inte hjärnan med, var jag skall sätta dem. Här är en ledig plats, ner med dem, för att sen när de börjar blomma o.s.v. visar sig att de hamnat på fel plats, får inte rum där, men sån är ju jag.
    Ha det så gott

    SvaraRadera
  3. Oj, vilken härlig skatt! Har du nu plats för alltihop eller blir det till att gräva nya rabatter? ;o) Hoppas hon hör av sig så du får mer!!

    SvaraRadera
  4. Bra fynd!
    Sådär har jag fått göra två gånger. En gång hos en äldre tant som skulle flytta. Hon fick höra genom min dåvarande svägerska att jag var trädgårdsintresserad och det var tydligen inte de nya ägarna så jag fick komma och ta lite av allt som fanns.
    En gång åkt ejag och en kompis till hennes manliga kusin. Han skulle gräva bort allt med maskin vid huset an ärvt. Hemska tanke! Vi proppade bilen så full vi bara kunde.

    Kram (o hoppas det blir lugnare på jobbet snart)!

    SvaraRadera
  5. Vilken skatt, att få lov gräva upp en hel hög med blommor, det vore inte så dumt!
    Synd att inte den utvilade semesterkänslan får ligga kvar ett tag när man återvänder till jobbet. Men, precis så brukar det vara, nya ordningar och rutiner skall ofta genomföras när alla är utvilade och har ofta en tendens att skapa lite oreda.
    Hoppas det löser sig!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  6. Vilka fynd du gjort:-)
    Bästa blommorna är de fådda blommorna!

    Ha en trevlig helg du också!
    Hillevi

    SvaraRadera
  7. Oj oj vilken lycka, en sådan skatt går inte av för hackor! Men usch så hemskt om grävmaskinen kommer och inkräktar på skatten!!!!
    Stora välvuxna perenner borde man inte forsla bort:((
    Jag börjar jobba på måndag, ensam är jag den veckan... misstänker att jag kommer få "häcken full"...
    Må så gott och ha en trevlig kväll med släkt och vänner i morgon!

    SvaraRadera
  8. Oj... men vad ska vännen ha i sin trädgård då? Jag skulle vara överlycklig om jag köpt ett hus med en redan etablerad trädgård!!

    Konstigt.

    Men lycka för dig! Åk genast tillbaka med en släpkärra:)!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Vilken otroligt trevlig gåva. Men du, sätt ett sms och fråga ifall hon vill bli av med mera växter. Jag tror att kanske hon inte heller vill gnälla om saken. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  10. Tur att hon inte gjorde som dom flesta - bara slänger sina gamla perenner! Och det är klart att du skall höra av dig till henne och fråga om det finns mer hon vill bli av med!!

    SvaraRadera
  11. Kul att hon tänkte på dig. Vet ett annat ställe där en fantastisk trädgård "rensades" bort!
    Karin

    SvaraRadera