fredag 18 februari 2011

Till sist

Ja, till sist klickade jag äntligen hem en första fröbeställning! Jag hoppar över chilin i år, eller jag kanske köper en planta. Vi har provat många olika sorters chilifrukt de senaste åren, men eftersom det har dragit ut på tiden för mig att komma till skott så...

Jag har beställt lite blandat med perenner och ettåringar, men grönsaker och blommor som luktärter, solrosor och sådana som ska sås senare köper jag sen.


Bild lånad från Rara Växter

När jag såg att frön till Gojibär, eller Bredbladigt Bocktörne som det också heter, så kunde jag inte låta bli att köpa en påse. Jag har inte alls läst på om såtid och så vidare - är det någon som sått Gojibär och har några tips?

Nu ska jag bara få hem dem i postlådan, köpa såjord och plantera - undrar hur många veckor det tar mig att komma dit? :)


Jag vet inte vad det är med mig för trädgårdsdrömmarna spirar för fullt i huvudet, men samtidigt är det ju här och nu och nu är det verkligen vinter!

Ha en trevlig helg!

10 kommentarer:

  1. Trädgårdsdrömmar = livslust! Ja, oj, vilken vinter med kalla dagar och nätter, det behöves verkligen ngt att drömma om :)
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  2. Hej där :) Du - om alla mina chili överlever sin plats på fönsterbrädan, skall jag skicka en planta till dig :) Här är inte mycket sol och jag gissar att jag sådde mina för tidigt, även om de skall sås tidigt, vi har ju inte många soldagar på vintern här i gråa Göteborg.

    Gojibär - jag köpte en planta i fjol, den växer som ogräs! Den har bott i källaren i vinter, klippte ned den för ett par veckor sedan och redan nu är det långa, kraftiga och envisa skott. Läste att den som buskväxt (bocktörne) är kraftigväxande och det stämmer, det är ju den svenska Gojibär som jag har. Kanske det går att ta stickling av den? Skall prova, i så fall får du även en sådan av mig om du vill. Att testa är ju roligt :)

    Det är en lång och kall februari här i år, visst skall solen skina i helgen men det är flera minusgrader ute, jag som var i trädgårdsbutiken och letade penseer i idag - glöm det!! Hihi....
    Ha en skön helg :) ♥

    SvaraRadera
  3. Det är inte lätt att hålla trädgårdsdrömmarna vid liv dessa dagar:(....jag bryter snart ihop.....

    Jag har skruvat fast listerna till mina hyllplan direkt i fönsterkarmen, ganska tunna och vitmålade så dom syns knappt. Om du får längtan efter chilipeppar så kommer jag inte att behöva alla mina 84 plantor:) Bara säg till om du vill ha några framöver vårkanten.
    Må så gott och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Att drömma om kommande säsong tycker jag nog att man kan få göra då och då, bara man lever i nuet och njuter av det där emellan.

    Kul med lite fröinköp. Jag sådde tomat, chili o paprika i går. De fröer jag sådde tidigare står ju ute i LUgnet och sköter sig själva.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Alltid skönt med vårdrömmar. Själv väntar jag på varmare tider. Apropå din sig. jord under naglarna, så klarar jag inte det minsta lilla, gör aldrig något ute utan handskar, hur det skall gå ihop med att vara keramiker, då man hela tiden har just jord, eller lera under naglarna. Men jag är väl lite udda
    Ha det så gott
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jodå ...det är vid Krusmyntagården den stod. Från sommarens semester.

    Jag tycker det är lite svårt att komma igång med att så fastän jag så gärna vill. Kontigt...Lite har jag sått iallafall.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jo du...nog har våren slagit till inne i skallen och det planeras och dröms...Fröpåsar har jag och snart ska det pillas ner små lyckokorn i jorden...en del är redan sådda men det är en bråkdel av det som finns kvar.
    Vinter är det men jag undrar om det kan vara ljuset som gör en vårtokig?

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  8. T.o.m. jag som egentligen inte gillar att så frön, lyckades igår får ner 8 olika sorter i jorden. Gubben min hade gjort en belysning med växtlysrör som han ställde på en bänk i gästrummet (fönstret var redan fullt med orkidéer och pelargoner). Det var väldigt blandade saker, både sommarblommor och perenner - så vi får se hur det går. Det måste vara den enorma längtan vi har efter vår som var anledning till det här, annars så.....

    SvaraRadera
  9. I den här kylan är det tur att man kan trädgårdsdrömma, det håller humöret på topp.
    Kul med nya fröpåsar och sådder, Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Gojibär låter spännande, visste inte att man kunde köpa fröer. Hoppas att du håller oss underrättade om hur det går med sådden!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera