måndag 20 juni 2011

Från alla håll

Köksträdgård låter lite bättre, större och finare än vad vårt lilla trädgårdsland kan leva upp till, men det låter så fint och hemtrevligt så jag har bestämt att vi har en köksträdgård här hemma i alla fall!



De nya rutorna innehåller sallad, rödbetor, lök och blommor bland annat.

I övre hörnet har vi en hel del att fixa med, men det blir när vi är lediga. Nu ser det mest bara stökigt ut.


Dragonen i förgrunden och bredvid ena rutan satte jag ner några krasseplantor.



I stenläggningen har jag planterat backtimjan och vid ingången till växthuset växer den fint och doftar väldigt gott. Den frösår sig lätt och jag har planterat ut småplantor här och där mellan stenarna (nedanför krassen bland annat) för att mjuka upp känslan. Jag minns ett år när jag glömt bort att så backtimjan som jag hade tänkt. Då var det en bloggläsare som sa att "den sprider sig så lätt att man inte behöver så", och tja jag har massor av pyttiga timjanplantor nu! :)



Jag saknar några bärbuskar här uppe, men ska jag flytta dom hit lär jag bli tvungen att flytta pionerna och det vill jag inte. Inte än i alla fall.

Jag hade nästan tappat sommarkänslan när kylan övergick till lite skön värme i helgen.

Det händer hur mycket som helst ute nu! Den ena blomman efter den andra slår ut!

 Det känns som att jag jobbar som en tok nu, men jag försöker hämta lite energi och njuta i trädgården på helger och kvällar i alla fall.

Ha en skön vecka och njut av junisommaren!

12 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul att hitta hit till din fina blogg. Jag tycker du har en finfin köksträdgård.

    Hälsar Åsa med en örtträdgård i form av en äppellåda!!! (Drömmer om en köksträdgård)

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt det ser ut och gediget! Sten gör verkligen mycket för helhetsintrycket och med de raka ramarna till är det stiligt.
    Jag har inte heller lyckats få Backtimjan att sprida sig men när jag läser dina rader funderar jag på om det inte skulle vara värt besväret att pröva igen...Det doftar så gott när man nuddar vid den...
    Ha de nu så gott du också!
    Kram från Malin

    SvaraRadera
  3. Jag måste ju säga att jag är imponerad. Vad fint det är!!! Visst är det en köksträdgård, helt underbar sådan, gillar verkligen bänkarna såna skulle jag vilja ha. Ha en finfin dag/Gela

    SvaraRadera
  4. Helt klart är det en köksträdgård och en fin sådan också.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Vilken superfin köksträdgård du har!

    SvaraRadera
  6. Tycker absolut att du kan kalla det för kökträdgård. Ser så mysigt ut där vid växthuset.

    Kram, Karin (MinaRum)

    SvaraRadera
  7. Wow! För mig som inte odlar någonting annat än gräslök ser det i alla fall ut som en köksträdgård! Mycket tjusig sådan!!

    SvaraRadera
  8. Gillar din köksträdgård med de gjutna planteringslådorna, jättesnyggt!//helen

    SvaraRadera
  9. SÅ fint!

    Jag har grävt klart rabatten idag. Den som jag började göra om i förrgår. I går regnade det för mycket så det gick inte att vara ute då.

    Ja, köksträdgård eller trädgårdsland? Jag säger trädgårdsland men egentligen låter köksträdgård finare.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. En köksträdgård har väl ingen bestämd storlek?! Er är jättefin! Visst är det en svag sluttning? Följer blicken staketet så ser det ut så och ena odlingsbädden ligger lägre? Min hjärna börjar genast gå igång på min sluttning..... men läget är inte bra; soligt samtidigt som det är träd som själ regnet och det är ofta torr, inte optimalt för köksträdgård.

    Sommarvärmen kommer och går, varannan-veckas-väder och just nu är det midsommarväder - kallt och blåsigt :) men det är bara att gilla läget.
    Ha det gott, kram ♥

    SvaraRadera
  11. Du kan verkligen kalla dina välskötta odlingar köksträdgård! Så härligt! Jag blev kär direkt i dina GJUTNA betongkragar, så vackra! Och genast börjar det snurra i mitt huvud... måste visa gubben:) För vi står i begrepp att bygga om vårt grönsaksland till flera små byar och tänk om han ville gjuta såna beständiga! Tack för att du så LÄGLIGT visade dina land!!

    Glad midsommar!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Så fint i din köksträdgård! Gillar de ursnygga betonglådorna!

    Hoppas du får en skön Midsommar! / Bea

    Ps Tack för alla fina recept du bjuder på i din matblogg = inspiration :)

    SvaraRadera