fredag 6 juli 2012

Favorithänget

Häromsistens jobbade jag med stålband och det är bara slutfinishen kvar på det pysslet sedan så är det färdigt. Måste bara in till stan först.

Grovjobbet har fortsatt. :) Bultsax och armeringsmatta kan vara användbart till mycket.


Den här gången har det blivit pionstöd. Jag har flera pioner som saknat stöd, men nu har jag rått bot på det. Nästan i alla fall, för sista mattan hängde vi upp som en spaljé på nymålade bodväggen istället.

Jag låter de stå ute året om och det blir absolut snyggast osynligast om man låter pionen växa upp i stödet och inte så här som nedan när jag pressat ihop pionen för att få dit stödet.


De första pionstöden vi gjorde för flera år sedan la vi även en bit matta över, vägrätt, så att den får stöd åt även det hållet.

Avslutar med bilder på min nya favoritplats i trädgården!


Smidesgungan har redan använts flitigt trots att vi inte haft den så länge!

Jag började med en minihundgårdsrabatt på kanske en och en halv meter och en klätterros, men har nu allt eftersom tagit bort varenda centimeter av gräsmattan som vi hade här uppe.




Rosen som är kvar mot hundgården är en Polstjärnan och vovven har käkat upp den allt eftersom den växt in i hundgården så därför har jag nu ställt dit en överbliven "stege" för att hålla ut den något. Inte särskilt snyggt, men det funkar praktiskt i alla fall.


Tänk vilken superstart jag fick på semestern när det gäller vädret! Vi har haft så otroligt varmt och skönt. Vi har mest häckat hemma, men det tar lite tid för mig att varva ner.

Hoppas ni andra också njuter sol och härliga trädgårdssysslor!

8 kommentarer:

  1. Armeringsmattor är klockrena som växtstöd. (Måste köpa hem!)
    Din gunga blir jag bara lite (läs vansinnigt) avundsjuk på. En sådan skulle absolut inte passa hos mig. Nej då, inte alls! ;)

    Fortsätt njuta av din semester. Kram!

    SvaraRadera
  2. Meeeen, vad läckert med smidesgungan! Förstår att det är favoritplatsen. Visst är det lämpligt med armeringsmatta, just nu är jag lite trött för att jag inte i år heller har fixat pionstöd INNAN de börjat blåsa omkull. Har en pion som är mer som en marktäckare just nu och den ska snart blomma, vet inte om jag törs böja upp den ...

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Vilken fin smidesgunga! Skulle verkligen kunna tänka mig en sådan.

    Du jobbar hårt och praktiskt låter det som och pionstöden är ju kanonfina.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den där pionstödsidén tar jag tacksamt emot! Behöver höga stöd till de största pionerna, däcker inte mina pilkorgar. Gillar din favoritplats och gången dit som slingrar så fint mellan blombäddarna!
    Önskar dig en fin fortsättning på semester!/Laila

    SvaraRadera
  5. vilka bra pionstöd de ska tillverrkas i höst här , tack för tipset.
    Er gunga är fin och ljuvlig ,,fin hörrna . ha en go helg kram Monica

    SvaraRadera
  6. Åh, visst njuter jag! Så sköna dagar vi har!! Vilken vacker smidesgunga. En sån skulle platsa här:) Kan du avslöja inköpsstället?

    Smarta pionstöd, kanske nåt för oss också?

    Må så gott.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Bra pionstöd, måste be gubben min fixa till något liknande nu när jag har skaffat mig 5 luktpioner!

    SvaraRadera
  8. Så vackert du har det.. och vilken underbar smidesgunga! sån skulle jag gärna sitta i o slappa! Dina pionstöd är ju väldigt snygga och praktiska, såna skulle mina pioner verkligen behöva. Får kanske tillverka i år så det finns på plats inför nästa säsong även om det känns konstigt att tänka så mitt i sommaren.. *ler*.. kram och ha det gott/Moa

    SvaraRadera