lördag 20 juli 2013

Högsommar?

Det känns som om jag befinner mig på en annan planet när jag läser tidningen och bloggar om "sommarvärmen som kommit för att stanna" och liknande.
Här uppe har juli varit väldigt blöt och kall.  Det ser dystert ut i köksträdgård och växthus och med 8-12 grader och blåst utvecklas få frukter och mognar. Det som började så bra i juni.
 
 
Det enda jag hör att semestermänniskorna gör är att stanna inne och baka eller går ut på hjortronmyren mellan regnskurarna.
 
Hjortron finns det gott om och i brist på andra sommaraktiviteter sätter man på sig toppluva och stövlar och plockar hjortron.
 
 
Vi brukar försöka plocka en hel del bär, men att plaska omkring på blötmyrar har aldrig riktigt lockat oss, men som tur är  fick vi en påse mylta av mamma så vi fick till några burkar sylt!
Tack mamma!
 
Jag har försökt ta reda på lite tråkigt inomhusstök idag, tog en löprunda och avslutade kvällen i soffan med film.
Jag hade ju hellre velat ha sol på näsan, men det blev en okej dag i alla fall.
 
Njut av sommaren ni som har den (och skicka gärna hit några solstrålar till mig)!
 
 
 
PS. Det snöade faktiskt för några dagar sedan. Inte hos mig, men i en annan del av länet. I juli. I sommaren. I högsommaren.
 



7 kommentarer:

  1. Nej, men oj, det där lät inge vidare...med så kallt nu i juli...brr visserligen hade vi faktiskt 7 grader någon kväll i förra veckan, men dagarna har varit fina och soliga så jag sänder ett gäng solstrålar till dig...-------så nu var det sänt hoppas de kommer fram!

    SvaraRadera
  2. Visst är det orättvist! Här har vi den härligaste sommaren på länge, även om det blåser väldigt mycket i år, och i norr är det sånt tråkväder! Inget att göra åt... Tur att ni har så fina hjortronmarker att glädjas åt och en mamma som plockat också:)

    På din fråga om min lämnade trädgård så kan jag bara säga att det är en stor sorg. Kan nästan inte tänka på den ens... Men man väljer sina steg här i livet och detta var ett mycket viktigt steg för mig.

    Skickar solstrålar och värme till dig!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Men oj, oj,oj! När jag läser om ert väder så är jag mycket tacksam över att det var till Gotland vi flyttade från Stockholm. En mycket god vän och f.d. anställd och hans fru sålde sitt hus i Älta nått år efter oss och flyttade till Norrland. Hon kommer därifrån och han var Stockholmare. Dom trivs väldans bra med naturen, huset, grannarna och jobben - men önskar nu att dom hade flyttat söderut istället! Alltså enbart på grund av vädret!!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att jag haft bra väder på min semester, nu har det blåst och varit kallt men det är väldigt omväxlande, för rätt vad det är kommer det någon solglimt. Igår blåste det och var kyligt på fm, sen framåt kvällen när jag skulle jobba var det plötsligt varm sol och alldeles kvavt och klibbigt.

    Hjorton har jag inte plockat i vuxen ålder, vet inte var man gör det, men när vi var ute och plockade blåbär häromdagen såg vi i alla fall blad men såg varken blommor eller bär.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag tillhör dem som har riktigt sommarväder. Inte en droppe regn på snart tre veckor och 28 grader idag. VI har haft en hel del sol och värme i juli tycker jag. Det är väldigt torrt nu. Idag har vi mest legat i skuggan och läst.
    Jag skickar några solstrålar och värmegrader uppåt landet.

    Hjortron finns inte här nere. Jag vet att det är gott för man kan ju köpa sylt i affären men jag har aldrig ätit färska hjortron. Här har hallonen börjat mogna så smått och björnbär får vi nog många av i år. Förra året hann de inte bli klara nästan.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag skickar ett helt fång med solstrålar från ett hett Malmö/Skåne....det är inget roligt med 12 grader, regn och blåst. Nu när det är Juli vill man ju bara ha högsommar och massor med sol. Få ladda batterierna och må bra.Hoppas den kommer snart till dig med!!

    Sylten ser jättegod ut och tråksysslan städa är jag inte så avundsjuk på.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  7. En underbar bild i skogen, kan man plocka dessa färdiga syltade burkar, så vill jag gärna göra det
    Det hade varit smaskens med lite mylta, som jag nog aldrig smakat men det kanske påminner om hjortron. Tyvärr finns de inte i dessa skogar, vi får vara glada om vi hittar blåbär, häromkring
    frös de i våras.
    Sen sänder jag massvis med sol o värme till dig, vi har i överflöd, just nu +26 gr i skuggan,
    lite för hett i solen så skuggan gäller nu. Även mitt sommar-badkar med svalt vatten är behövligt.
    Men ändock njuter jag för sommar ska vara så här, att man pustar lite emellanåt.
    Men så klart är det orättvist.

    Solstråle hälsn./ Eva

    SvaraRadera