onsdag 17 juni 2015

Som kronan på verket

Solen sken över oss i lördags när vi pysslade ihop våra första klätterstöd, mannen fick hålla i svetsen den här gången och jag bultsaxen (det kräver en kvinnas styrka vill jag påstå). :)


De här två ska det förhoppningsvis klättra luktärter på. Direkt stöden var klara planterades mina försådda luktärter. Det vill säga en tredjedel av alla luktärter jag sådde... Hm, klurar som bäst på var jag ska göra av resten?



Armeringsjärnen vi använde hade vi redan, de har tjänstgjort som stöd även innan och kopparkloten längst upp är oljelyktor som nu får nytt liv genom att glänsa i trädgården utan att eldas. 

Det här var det första "riktiga" som vi svetsade och vi ha en hel del att lära när det gäller att få till det snyggt, men vi är båda riktigt nöjda med dessa i alla fall. 


Ja, som sagt kom sommaren till oss i lördags och försvann lika fort, mellan 1° och 11° har vi nu och i fjällvärlden runt omkring har det kommit snö.

Alla mina småplantor är ute nu, perenner, ettåringar och grönsaker (bönorna står i sålådorna på vänt). Det mesta i grönsaksväg har jag dock sått direkt i odlingslådorna, men det har varit/är alldeles för kallt för att det ska kunna gro.
När vi väl får värme, för hoppet finns ju, kan de då fortfarande gro? Fast de legat i kall och mycket blöt jord ett tag?

Några syrener tror jag inte att det blir till midsommar, men än blommar tulpanerna och lär så göra ett tag till. :)

11 kommentarer:

  1. Vad pyssliga ni är , de blev ju jättefina! Hoppas ni får lite varmare nu så det gror och växer! Ännu inga syrener, oj... här är det redan överblommat, även om det var senare än i fjol. Ja jag har hört att det ännu är snö i luften uppåt landet... hm, inte kul så här års..

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat blev ju snyggt som bara den!
    Vi skall snart köra igång vi också men det är som om vi inte får ändan ur vagen.
    Ha en skön midsommar.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vilka supersnygga växtstöd! Så kul att kunna göra egna unika!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Vilka fina växtstöd ni gjort. Kopparkloten på toppen blev bara så bra. Jag förstår om ni är helnöjda och har fått mersmak av att svetsa och göra fina saker till trädgården. Tur man har lite att pyssla med denna kalla, blöta och blåsiga vår. En del frösådder står och stampar och kan inte ta fart och andelen frön som grott har nog aldrig varit så låg. Det som förkultiverats har ju vuxit men står där ute i kylan och fryser nu. Undrar precis som du hur det ska gå om inte värmen kommer snart.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Roligt att göra egna.
    Glad Midsommar
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Det går ju bra med både svetsande och bultsax! Kommer att bli superfint med klängande luktärtor. Själv verkar jag har sått för många låga sockerärtor, dvs vill ju ha ärtorna men verkar inte ha nånstans att sätta.
    Det där med hönor och hormoner är ett kapitel för sig. Hoppas det går bra med ruvandet i år.
    Önskar fin midsommar. Det verkar som om ni ska få solen i norr.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Jisses så snygga stöden blev !! Så kul att vara så där händig . Förstår att även om vi mellan Vänern o Vättern tycker våren ör kall o seg så har den kommit en bra bit längre än hos dig ,tom med sommar i förra veckan . Men dina tulpaner är ljuvligt vackra :) kram Anna

    SvaraRadera
  8. Verkligen snygga och häftiga klätterstöd. Kommer bli kanon med luktärtor som klättrar uppför.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  9. Jättesnyggt! Vilken vacker syn med luktärter på sen också, det hoppas jag att få se framöver. Men jösses, snö vill man ju inte ens höras talas om!!! Nä, lite värme på det här så blir det bra, host host.

    Trevlig midsommar till dig!

    SvaraRadera
  10. Trevlig blogg jag hittade till! Fina växtstöd av armeringsjärn, absolut mitt favoritmaterial . Möjligheterna med dem är så många, trevligt med tips på en ny variant! :)
    h. Malin

    SvaraRadera
  11. Svetsa, det hade jag velat kunna! Kanske får gå en kurs....Ingen här kan svetsa men det hade varit jättekul att kunna. Och vilka fina blomstöd ni gjorde, jag är helt imponerad och toppen på dom var ju förträfflig! Jaa, Midsommarafton i morgon och här i Bohuslän bara det regnar och är kallt! Men, men, det får gå. Jag är i alla fall avundsjuk på alla som får bo i norr!
    Agneta kram

    SvaraRadera