onsdag 18 maj 2016

Självbevattning

Solvarma tomater med massor av smak...!
Det är min tanke med att ha tomater i växthuset. Inga köpetomater kan slå smaken som de egna har.

I första växthuset odlade jag först i bäddar, men började sedan att odla i hinkar istället. Det har fungerat bra, men nu har jag gjort egna bevattningslådor till tomaterna. En bekant har, ganska dyra, sådana och min syrra gjorde en egen variant av dessa förra sommaren. Det är hennes jag nu har försökt kopiera.

Nedan har jag limmat ihop frigolitskivan (som syns) på två "ben" även dom av frigolit, i vardera kortänden och ställt ner den i en murarbalja.


Frigolitskivan har två hål utskurna där jag petar ner en avklippt petflaska (med halsen nedåt).
Jordsäcken får två krysshål på undersidan och två hål på ovansidan. I ovansidans hål planteras tomatplantorna och på undersidan ska rötterna leta sig neråt och kunna dricka vatten via petflaskorna.


Baljorna fylls med vatten och där kan man ju lämpligen också ha näring för jämn tillförsel.

Nu hade jag de bästa förutsättningarna för en fin tomatsommar, men vad gjorde jag? Jo, när det var så himla fint väder så kom det ändå in en del moln så jag tänkte att nu passar jag på att ta ut tomaterna till växthuset. Bara det att de molnen drog sin kos som en avlöning och mina plantor fick massor med sol och fick en chock som inte riktigt gett med sig än. Jag hoppas de hämtar sig för det var så fina tomatplantor jag hade fått till år. Klantigt är bara förnamnet.

Idag har vi sämre väder, vi har plusgrader, men det är snö i luften så det blir bara en kortare trädgårdsstund för att plocka lite med ett annat pyssel jag har grejat med. :)

Avslutar med kungsängsliljorna som blommade så fint i gårdagens kvällssol!




3 kommentarer:

  1. Det är tre sådana där murarbaljor som Rolle skruvat fast gjutnät och tomatpinnar i och sen fyllt med lecakukor och jord. Och visst är han duktig och snäll när han är på det humöret. När han fick höra att jag skulle ta till roundup i stenhörnan så sa han direkt att jag absolut inte skulle göra det. Han skulle rensa - lovade han! Men när sa han aldrig!!
    Han tar gärna till sig massor med jobb, speciellt om jag ser något dyrt man ska ha i trädgården. Då säger han direkt att det kan han göra. Men...när han fått ihop ett 20-tal saker som han MÅSTE göra, då tar lusten liksom slut och så gör han det som han tycker är roligt. (Men jag ska inte klaga, jag är precis likadan!*fniss*)
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé med självbevattningen! Det är alltid problem om man ska åka bort några dagar. I år hade jag inte tänkt ha några tomater, men kanske ändå...

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  3. Jättebra idé men jag förstår inte riktigt din beskrivning, måste visa för min kluriga gubbe, han hajar säkert!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera