måndag 5 december 2016

Jul på Liseberg

Nu dröjer det nog ett tag tills jag återvänder till Bohuslän och västkusten. Inte för att jag inte gillar det så klart, tvärtom, det har varit underbart att möta våren så tidigt på året, se, känna och dofta på träd, buskar och växter som inte finns här uppe och njuta av den mycket längre hösten!

Jag har ju mest sett bilder från södra Sverige och nu var det häftigt att få följa till exempel hästkastanjen från tidiga februari, över knoppning, solsilande lövverk, blomning och höst ända tills nu. ...och jag har hamrat, nött och pluggat in Aesculus hippocastanum och flera andra latinska namn och kännetecken i växtriket

När jag var nere nu häromsistens anslöt maken lagom till avslutningen och vi åkte vidare mot Göteborg och tog ett par hotellnätter där för att riktigt krama ur det sista av Bohuslän! :)



Vi strosade lite i Haga, tänkte shoppa lite, men det var Black Friday just då så alla människor var som galna i affärerna och det pallade vi inte riktigt med. 
Däremot blev det ett besök på Liseberg (mitt andra i livet nånsin, det första var i somras när familjen följde med mig ner på skolan) och deras Jul på Liseberg.



Redan i somras tyckte jag att Liseberg höll väldigt hög kvalité på miljön kring alla karuseller. Planteringar, restauranger, butiker och ja hela området var fint och genomtänkt. Nu i slutet på november var det ju inte fullt lika många blommor att titta på, men det var väldigt stämningsfullt och vackert med alla ljusklädda träd!


Vi handlade inte så mycket, lite gotta och en vacker spira till granen (vi vill inte stå där dagen före julafton i år igen och komma på att ja, just ja vi har ju inget i grantoppen nej) och så åt vi  julinspirerad buffé på den vegetariska restaurangen - gott!


Vi avslutade kvällen med att se isshowen Nötknäpparen.


Idag fyller min minsting år, tonåring - var tog tiden vägen? Hon har väldigt mycket för sig och har varit borta på skidläger hela helgen och ikväll var det meningen att hon skulle iväg, men kanske får vi ha henne hemma. :) Närmaste vännerna tog det säkra före det osäkra och kom hit innan skolan idag för att uppvakta henne. Vi firar med tårtfika till helgen med mormor och gänget.

Allt gott!

14 kommentarer:

  1. Visst är Lisseberg fint vilken årstid man än kommer dit.Undrar om du inte kommer att åka tillbaka i vår ändå vem vet.Nu får du njuta snön och ha det gott i norr över jul
    Ha det bra i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter att krama det sista ur Göteborg och ni fick ut mycket vackert och stämningsfullt. Har aldrig varit på Liseberg vid denna tid, men det verkar vara en upplevelse.
    Fortsatt trevlig advent
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vad fint det såg ut på Liseberg. Jag älskar julbelysningarna i träd och buskar, men har extremt svårt för dom där som blinkar och är i olika färger. Ett år var vi i USA över jul och nyår och bodde hos våra goda vänner. Dom bodde då i Los Angeles och jag måste säga att det var lite chockerande att se alla dekorerade hus, speciellt eftersom det var +22 grader!
    Men värst var att dom hade en helt fantastisk julgran i vardagsrummet, en sån där drömgran. Man såg inte stammen för den var så tät och precis jämn. Men...det var blinkande ljus i den så man höll på att bli tokig när man tittat på den några minuter. Usch!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, blinkande ljus och i regnbågens alla färger är nog inget för mig heller. Lagom är bäst. :)

      Radera
  4. Du behövde sannerligen se lite annat än skolbänken, det är du värd.
    Göteborg är en härlig stad och själva Liseberg är fantastiskt pyntat i advent. Ja där finns mycket att se på allt lyser och glittrar så man blir yr.

    Tonåring vilken härlig tid hon går till mötes, ja kanske en liten orolig tid för mamman, för tiderna förändras.
    En vacker dag måste man släppa dem ut i vida världen, så blir det för alla.
    Jag är ju nu även mormor till tonårs- barnbarn och tycker tiden flugit iväg.
    Ha en fin vecka/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde nog att jag skulle vara coolare som tonårsmamma, men jag är lite hönsig. Ändå är båda mina barn väldigt lugna och som ägnar det mesta av fritiden till träning och tävling. Må så gott!

      Radera
  5. Liseberg är jättefint. Blir det trädgårdsjobb för dig nu?
    Igår bakade jag saffranskakan, den blev mycket bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag satsade även på saffransbiskvier, men det var ingen riktig hit så det kommer jag inte att göra igen.

      Radera
  6. Det ser alltid så mysigt ut när man ser bilder från Liseberg nu innan jul. Jag har bara varit där på sommaren och det var säkert 25 år sedan! Skulle absolut kunna tänka mig ett besök i juletid.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillade stämningen med körsång, mörker och inte så mycket tingeltangel. :)

      Radera
  7. Göteborg vimlar av härliga platser för en trädgårdsälskare (åtminstone jämfört med Stockholm): Botaniska Trädgården Trädgårdsföreningen och Liseberg! Var i Göteborg nyligen men prioriterade teater, opera, släktingar och en bloggkompis.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte så tokigt det heller! Må så gott!

      Radera
  8. Att du lämnar Bohuslän gissar jag betyder att du avslutat dina studier. Stort Grattis! Måste kännas skönt att slippa de långa resorna men också kanske lite vemodigt. Det gör det väl alltid när man blir färdig med något. Gött och lite ledsamt på samma gång liksom. Är uppvuxen ganska nära Göteborg och har varit på Liseberg sen barnsben, men aldrig på julmarknaden på vintern. På sommaren är det så fint med allt grönt och alla planteringar men det känns som om det kanske får bli ett vinterbesök nästa gång.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är jätteskönt att ha klarat av detta nu, men även en uns tråkigt. Gör ett besök på Jul på Liseberg!

      Radera