måndag 12 maj 2014

Lördagsnöje

Vi har äntligen kommit igång så smått med nya delen av köksträdgården. En odlingslåda är byggd nu och jag väntar på att trät ska torka lite så att den kan målas innan den fylls med härlig jord!

Förra årets flyttkarusell innebar att jag tog bort alla perenner från rabatten mellan växthuset och lekstugan. Där kommer två av odlingslådorna att få plats. Eftersom mesta markjobbet var gjort förra sommaren kunde jag i lördags fokusera på... knölklockan, detta hemska ogräs som man omöjligt verkar kunna få bort. 

När jag gjorde rabatten från början la jag på markduk underst, det gjorde att knölklockan kunde hållas efter hyfsat. Markduken gick upp till en gammal brunn och där hade det förstås blivit en glipa.

Usch jag ryser nästan när jag tänker på vilka enorma rötter jag kunde gräva upp. Huvva! :(

De på bilden är inte stora, en del var riktiga monster.


Jag har ingen större förhoppning på att nånsin bli fri den, jag vet ju att varenda liten minirotbit blir en ny knölklocka, men jag ger den en rejäl match varje år i alla fall. Otyget ska inte vinna så enkelt. 


Annars då?

Vi har en del annat som tyvärr tar upp vår tid, men jag har pysslat om mina frösådder ute i växthuset, fixat med bikupan (fortfarande inga bin), gallrat syrenen på döda grenar och kört dem i kompostkvarnen och lite annat smått och gott. 

Är det så för er också man knappt kan tala om vad man gjort ute i flera timmar och ändå haft fullt upp hela tiden?

4 kommentarer:

  1. Det finns hur mycket som helst med småpill att göra som ingen ser men som betyder så mycket som att få bort knölklockan och inte minst kirskålen. Den går ju att äta men magen kan ju inte få i sig hur mycket som helst.Här försöker jag hinna med lite mellan skurarna i alla fall.
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så är det absolut! Kan vara ute en hel dag och ändå vet jag inte riktigt vad jag gjort ibland. Gått rundor???
    Knölklockan har jag också här - på många ställen. Inte alls kul men jag är inte beredd att gräva bort alla växter och täcka jorden ett par säsonger för att få bort den. Nej, då får jag gräva och dra istället.

    Hoppas det inte är något jobbigt/tråkigt som upptar er tid.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Knölklocka är inget jag har någon erfarenhet av. Jag fick faktiskt googla för att se vad det var för något. Den ser ju fin ut på bilderna men kan uppenbarligen bli ett problem. Här är kirskålen och kvickroten jobbigast. Det är ju samma sak med dem, minsta rotbit och de bildar en ny planta.

    I helgen har det inte blivit så mycket trädgårdstid. På grund av regnskurar och födelsedagsfirande i familjen.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Visst är det så! Knölklocka har jag ingen av i min trädgård, däremot har jag en del andra ogräs som jag aldrig blir av med. Bara hallonen som lyckats nästla sig in i en av rabatterna. Jösses! Får man tag i en och drar så skvätter det upp lökar och perenner i flera meter långa banor, helt galet. Alltid fruktansvärt mycket att göra den här tiden, och det vore ju kul om det inte vore för att man ska jobba också ...

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera