måndag 26 maj 2014

Nykomlingen Berit

Nu börjar jag se en ände på nya stenmuren-projektet som vi drog igång förra året. 
I fjol planterades massa blomster och ett nytt äppelträd.
I vår har jag gjort en liten grusgång mitt i, den är både smal och krokig. 

I lördags planterade jag två träd till, ett äpple, Tsarsköld, och ett surkörsbär, Berit. Båda planterades, men jag fick tänka om vad det gäller Berit för hon är nämligen inget träd utan en buske.


Vissa misstag gör man, men som tur är så har vi plats så Berit grävdes upp och fick en ny plats med mera svängrum på bredden. Jag försökte googla på storleken, men det var lite olika bud så vi får se.

Bakom och ovanför där jag sitter på min stol och fotar var det inget gjort alls, men i helgen tog jag bort grässvålen och fyllde på med jord och en hel del är planterat nu, det är en yta på kanske 15 kvadratmeter så det ryms både pioner, ros och krolliljor. Och en del annat. :)

Tulpanerna står i korall knoppning, äppelträdet blommar och det skjuter upp grönt överallt!


Vi har haft sommarens första åskoväder i helgen, och som det åskade! Vi klarade oss bra trots rejält blixtrande en stund.

Nu har vi kyligare igen, regnet har upphört och termometern visar kring 7° bara. 


Parallellt med den här nya rabattdelen som jag håller på med jobbar vi vidare med köksträdgården. För att få plats med odlingslådorna måste jag ta bort en rabatt och det är de blommorna som får ny plats nedanför. Jag har passat på att dela en del plantor och ta reda på frösåddingar. Jag har också kunnat ge bort några och det känns alltid kul!

Ha en fin vecka!





3 kommentarer:

  1. Vad mysigt det ser ut på dina bilder Tulpanen är verkligen en höjdare. Lycka till med det återstående projekten.
    Önskar dig en fin tisdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Oj finns det en buske som heter som mig:) Så kul!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Det var en del jag nog inte sett förut. Eller har jag det???
    Fint hur som helst.
    Ja, det är tur att man kan flytta på växterna när det blivit fel. För fel blir det ju då och då.

    Kram

    SvaraRadera