tisdag 13 maj 2014

Skitsnack

För några veckor sedan for jag och syrran och snackade skit med ett gäng jordintresserade människor.

Vi hade först teori och sedan tog vi fram vår medhavda jord för en enklare analys. Vi kände, jämförde och diskuterade våra olika jordar samt olika köpejordar.

Vi snackade gödsel och kollade märkningarna på olika köpegödning.


Så gick vi vidare till komposten, nedan är det Mullbanken som verkar vara en smart kompost med två fack. Det skulle jag vilja ha så man kan fylla på den ena medan den andra får jobba i fred. Smidig också när man kan ta bort fronten vid tömning.

Jag har flera trädgårdskomposter, men nu vet jag (och anade det väl innan också) att mina är alldeles för öppna och torra för att det ska bli ett bra kompostklimat. 



Vi avslutade dagen med att göra en kompostlimpa och djupgräva. 

En intressant dag, jag lärde mig en hel del plus att det alltid är roligt att höra andras erfarenheter. 


Jag tycker det är svårt att få tag i bra jord. Till rabatterna har vi tidigare köpt finfin jord hos grannkommunens avfallsanläggning, men de har slutat med försäljning nu. Billig var den också, typ 175:- för ett släpvagnslass. 

I höstas köpte vi ett lass på ett närliggande ställe, men det var alldeles för mycket sand i den så jag måste blanda med massa andra godsaker om den ska användas. 

Det skulle vara bra att ha ett gäng komposter fyllda med härlig jord att bara ta av. Vilken rikedom va? :)

5 kommentarer:

  1. Åh vilken intressant kurs. En sån skulle jag också vilja gå. Jag har ett litet (avvikande om du frågar min familj och vänner) intresse i just komposthantering :-)

    SvaraRadera
  2. Det var intressant, själv är jag jättedålig på att kompostera. Förra året gjorde jag i alla fall en genom att ha pallkragar på höjden, den får väl vara i år, jag skulle göra en till och fylla på i år men det har inte blivit ännu.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Ja tänk vad bra med bajs, utan den ingen bra växlighet.
    Vi har tur att ha grannar som har kor och hästar, vi har 6 hönor.
    Vi köpte 3 kubik matjord för 450 kr, billigt. Sen gör vi egen blandning tillsätter kompost och väljer koblaja eller hästaskit till vilken sorts odling som gillar vad. Höns skit är ju starkt så det gäller att vara försiktig., den hamnar oftast i blomkrukor o lådor.
    Hästens till rosorna m.m. Kossans till potatis, men det görs på hösten. Sätter vi potatis på 'vall' behövs ingen gödning, det växer som tusan ändå. Ja vi provar oss fram med skit varje år, *fniss* ibland blir det bättre med 'det' ibland sämre med 'det'.
    Kaffesump ger också bra näring, blandar bara ner i jorden när som.
    Jag är glad att det har regnat mkt den sista veckan det var nödvändigt, torrt som fnöske överallt. Pollen dalade också som glädje för de allergiska.

    Ha de gott/ Eva

    SvaraRadera
  4. Jag vet att jag ska skämmas, men jag har aldrig haft en kompost!
    Jo, vi hade en varmkompost i Stockholm innan vi flyttade - men den kom aldrig så långt att jag hann tömma den. Innan dess hade vi ingen kompost alls eftersom tomten var så liten.
    Och här har vi en skog där jag lägger allt trädgårdsavfall - och det blir mycket varje år, förmodligen är det jättefin jord i dom högarna nu efter 10 år. Här har vi dessutom massor med plats att ha ett par tre komposter, men det har liksom inte blivit av. Jag har vant mig vid att inte ha någon utan köpa massor av säckar varje år.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilken bra dag, att lära sig om sin egen jord är ju guld värd

    kram Kajsa

    SvaraRadera