tisdag 29 juli 2014

...och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor

När det som skulle föreställa vinter bara var blöta och minusgrader om vartannat befarade jag att rosorna skulle frysa bort helt och hållet innan snön äntligen kom som ett skyddande täcke.

Jag är så glad att jag inte hade haft anledning att oroa mig för det här måste vara den bästa rossommaren nånsin!

Vi har en rosenbåge i lite halvskugga där jag planterade en honungsros  för några år sedan. 
Honungsrosen brukar frysa ner en hel del om vintern, men brukar blomma ganska villigt ändå.


Honungsrosen frös inte bort nåt alls i vinter och har bjudit på fler blommor än nånsin! 

Hela trädgården doftar helt underbart bara från den!!



Den har dessutom tagit plats på mest hela rosenbågen själv nu efter att jag förra året flyttat en New Dawn som fick ett mer skyddat ställe mot en vägg (mannen trodde inte så mycket på det dock då hönsen hela tiden sprätter bort jorden runt den).

New Dawn med de vackraste av knoppar.


Inte så många som på Honungsrosen, men jag har hopp om att den kommer att växa till sig bara jag skämmer bort den lite. 

Jag är så glad att jag planterar fler och fler rosor i trädgården för det är verkligen underbart med rosdoft!

3 kommentarer:

  1. Tänk att du har en honungsros att sniffa på! Underbart... Och New Dawn, så sinnligt söt. Mor hade tre stycken i trädgården och de är barndom för mig!
    Hoppas du känner dig frisk nu. Inte kul med krämpor när man ska ladda sina batterier inför vintern.

    Solkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Underbart! Min honungsros dog ju för några år sedan, saknar den.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Honungsrosen är överblommad här för i år men visst är den underbar. Jag flyttade min för två år sedan, tror jag, och det blev så bra så. Den växer och blommar!
    New Dawn har jag också och egentligen är den jättefin men min är så klen och sjuk. Har nog alla sjukdomar en ros kan få. Den ska få flytta i höst. Hoppas jag hittar en bra plats så den blir lika fin igen som den var från början (innan annat växte sig stort och tog kraft och plats från rosen).

    Kram

    SvaraRadera