söndag 10 augusti 2014

Jag rodnar...

...inte, men tomaterna i växthuset rodnar och vi skördar allt eftersom!


Vi skördar också zucchini, men bara gula konstigt nog. Jag satte lika många fröer av två olika sorter, men det verkar inte ha blivit något av den andra?


Vattenkannorna påfyllda. 


Vi grillar oftast zucchinin och så gjorde vi även i lördags. Vi hyvlade den längs med och la på grillen. Innan servering slog jag på en marinad/dressing av olivolja, röd chili, vitlök och basilika. Jättegott!

Just basilika har vi gott om, det är väl den varma sommarens förtjänst.

Perfekt då man vill ha mycket basilika i en annan favorit på tallriken - bruschetta! Hackade tomater, vitlök och basilika på en brödbit som är stekt i lite olivolja och kanske ingniden med vitlök.

Så enkelt och så gott!!


Ledig söndag framför oss och jag är på väg ut på äventyr, hisnande äventyr!

Vad gör du idag?

4 kommentarer:

  1. Åh, bruschetta, så himla gott!!! Gärna med lufttorkad skinka till. Här skördar vi också tomater, har squash på gång men ingen skördad ännu och likaså med paprikorna. En hade övergått till orange, men tyvärr var det någon som hann knapra på den före mig. Här är det en lugn söndag, vi kommer att grilla lite, annars går jag bara omkring och poar.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag dreglar av allt du beskriver, alla dessa kryddor ger fantastiska smaker, super got gott !
    Jag brukar göra en 'rattatuje' min egna blandning till o från. Bryna i olja, uberginer, zucchinin, gul lök (vitlök) röd o gul paprika, tomater, krydda efter behag vad man önskar. Kan ätas till fågel, fisk o kött, super gott.

    Det är alltid ute dagar så länge det inte öser ner regn, då är det trädgården som gäller.
    Ibland grejar man lite hårdare och ibland njuter man av sitt trädgårds 'jobb'. En dag förtog jag mig, så nästa och nästa dag blev det lite lugnare 'tag'. Men det är ju så roligt i trädgården nu när allt blommar så fint och alla som hälsar på berömmer att man gjort så fint, då blir man jätte glad. Nu går jag ut en vända till.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Mm, låter gott, härligt med hemodlat!
    Jag sitter just nu i väntan på båten som skall ta oss hem till ön igen, efter några dar på fastlandet.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Hisnande äventyr, det låter ju spännande.
    Här har jag sågat ner det sista på ett stort syrenbuskage som skulle föryngras, burit mängder med grenar, tittat på en handbollsmatch som sonen spelade, sprungit en runda, lagat mat, ätit och nu ska jag snart göra müsli. Därefter blir det te och bok i soffan. Ja, det var min söndag.

    Här skördas också tomater och mängder med gurka.

    Kram

    SvaraRadera