söndag 22 januari 2017

Energipåfyllning



Vardagen rullar på med allt vad det innebär. Avbrott blir det på helgerna då vi drar iväg på tävlingar med barnen. Förra helgen tex var det skidskytte för båda och vi bodde borta för andra helgen i rad. Den här helgen gjorde jag och syrran ett litet undantag då vi anslöt senare och då tog in på hotell medan de andra bodde i campingstugor. :) Den här helgen var det bara en tävling och bara några mil bort. Den ena fick stanna hemma med sin förkylning medan den andra gjorde ett fint lopp i längdskidor.

 Idag är vi hemma och då blir det soffhäng framför vinterstudion medan tvättmaskinen får gå och lite plockande blir det mellan varven. Även om jag tycker att det är jätteroligt att barnen hittat sina favoritsysselsättningar som engagerar hela familjen så tycker jag att det är skönt att bara få vara hemma!



När man tränar är det viktigt att fylla på med energi snabbt efter träning och tävling så ibland gör jag (eller sonen) energibars och de jag gjorde nu senast känns riktigt energifyllda!



Energibars

8 dadlar
2 äggvitor
½ banan
1½ dl havregryn
½ dl russin
1½ dl kokos
1 dl solrosfrö
½ dl linfrö
1½ dl mandel
2 msk chiafrö
½ dl kakao
3 msk kallt kaffe
50 g mörk choklad

Mixa samman allt utom chokladen. Ta lite i taget så att det inte blir för tungt för maskinen. Tryck ut smeten på en plåt och grädda i 180 grader i ca 20 minuter. När den svalnat pensla smält choklad över bitarna. Jag toppade mina med lingonpulver och kokoschips.

Jag önskar dig en riktigt skön söndag!

8 kommentarer:

  1. Det där lät ju jättegott får nog testa kanske även bra för kolonin.
    Här har vi minsann ingen snö bara lite svarta högar.
    Ha nu en fin vecka med sol och glädje
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder och de där barsen ser gudomligt goda ut (nyttiga med!)
    Ha en finfin vecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De är nog mera nyttiga än goda, men chokladsmak är ju sällan fel. :)

      Radera
  3. Vilket häftigt godis - men inget för mig tyvärr, som endast gör av med energi när jag går i lugnt mak i skogen med hunden!

    SvaraRadera
  4. Ja nog behöver man få i sig energi denna sega januari. Härligt för er att få ge sig ut i skidspåret.
    Här finns ingen snö, barmark sen flera veckor, trist.
    Alla de ingredienser har jag hemma, ska då kolla om jag har energi att göra några godsaker.
    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här vintern är väldigt fram och tillbaka tycker ajg och allt som oftast har vi bara isgator. :(

      Radera
  5. Det är en underbar park som dina bilder visar oss. Vi brukar stanna där för en paus när vi far till Valbo från oss. Lagom ställe att njuta en stunds behaglig vila på.
    Ha det gott i vintern snart är det nog snöfritt hos er med om värmen ska fortsätta så här.
    Kram Meta

    สล็อต ออนไลน์**

    SvaraRadera