måndag 30 januari 2017

Drömparken

I somras när jag skulle på skolan så följde familjen med, det fick bli sommarens lilla semestertripp! Vi tog östkusten neråt och övernattade i Västerås* och därifrån är det inte så långt till Enköping.

Och i Enköping finns Drömparken!

Drömparken som är skapad av holländaren Piet Oudolf som fick uppdraget av Enköpings tidigare stadsträdgårdsmästare Stefan Mattsson.


Det här med masseffekten och stora fält inspirerade mig massor när jag sedan gjorde mina olika rabattförslag på skolan.

Jag har hört många som tycker att Drömparken ska besökas på sensommaren, men jag tror att det är fint när som helst man är dit!

Floden av stäppsalvia var i alla fall i sin absoluta prakt i slutet på juni när vi var där!



Det är svårt att fånga på bild, men den var otroligt häftig och snygg!


Även miljöerna i närheten av Drömparken var väldigt fina, man kan ju inte annat än älska dessa lummiga och gröna oaser!




Tillbaka i Drömparken. Liljorna  var fantastiskt vackra! Jag t r o r att det är Mrs R.O. Backhouse, men minnet kan svika.



...och pasteller är svåra att motstå!



Jag hoppas jag kommer dit igen för det är fantastiskt att se dessa enorma och välskötta perennplanteringar. Det är spännande att se att fler och fler tar efter och skapar utemiljöer med perenner istället för enbart sommarblommor.



*jag har fått lite kommentarer om att det väl ändå inte direkt var "efter vägen" till Bohuslän, men vad tusan, det beror ju helt på vilken väg man tar. :) 

Må så gott!

7 kommentarer:

  1. Jag gillar din kommentar - den stämmer! *fniss*
    Visst är det en fantastisk park och allt blir så mycket vackrare när det blir massor av dom. skulle gärna ha så här hemma - men sen så ska det hela skötas också och jag är ensam om det!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Har inte haft tillfälle ännu, men vägen till annat resmål i sommar kanske kan blir ganska krokig, som sagt.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Oj så häftigt! Vilken massverkan! Planteringen med allium och floden med stäppsalvia helt sagolika.Känns lite hemskt att konstatera att jag aldrig varit där trots att jag bara har ca 20 mil dit. Får bli i sommar.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Det är en underbar park som dina bilder visar oss. Vi brukar stanna där för en paus när vi far till Valbo från oss. Lagom ställe att njuta en stunds behaglig vila på.
    Ha det gott i vintern snart är det nog snöfritt hos er med om värmen ska fortsätta så här.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Sagolikt vackert...tack för att du bjöd på alla de här bilderna!
    Ha en skön lördag nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att det finns så vackra parker, där kan man promenera och drömma och önska sig allt det vackra.
    Men jag längtar nu efter våren och solen.
    Hälsningar/ Eva

    SvaraRadera
  7. Det är en underbar park som dina bilder visar oss. Vi brukar stanna där för en paus när vi far till Valbo från oss. Lagom ställe att njuta en stunds behaglig vila på.
    Ha det gott i vintern snart är det nog snöfritt hos er med om värmen ska fortsätta så här.
    Kram Meta

    สล็อต ออนไลน์**

    SvaraRadera