måndag 9 januari 2017

Musse Pigg


Minns ni min vånda över skolarbetet för några veckor sedan, när vi hade fått till uppgift att göra planteringsförslag mm på tre specifika platser. Bland annat en i anslutning till en lekplats som jag hade noll idéer och inspiration för. 
Vi hade fått "modellen" (Musse Pigg), måtten (ett öra var hela 21 m i diameter) och lite annat att ta hänsyn till (tex att vi enbart fick använda perenner, inte en endaste buske/träd fick förekomma).

 Jag fick en del tips från er och la ner massor av tid och började om och började om en gång till. Lämnade in den i november och var inte alls nöjd, men med alla andra uppgifter i bagaget, som jag ju varit nöjd med så fick det gå ändå.

När jag väl valt ut lämpliga perenner så var det dags att räkna ut hur många av varje...


Döm om min förvåning när jag fick kommentarer på de här tre uppgifterna och betyg och jag fick jättefint omdöme på alla tre! Jag blev så glad! Om denna skrev läraren bland annat att hon gärna skulle ha lektionerna i växtkunskap i min Musse-rabatt. Det måste ju vara en bra betyg från en växtkunskapslärarinna!

I övrigt hade jag varit nöjd med ett intyg för hela kursen, men man får A, B, C, D-betyg precis som i ”riktiga” skolan. Hade bestämt mig innan för att vara nöjd med godkänt, men nu när jag fått finfina betyg i båda utbildningarna är jag förstås väldigt glad över det!

Det ser plottrigt ut, men eftersom det är stort område i verkligheten så är det stora sjok av perenner.

Långhelgen bjöd på skidtävlingar med dottern i en liten ungdomstour med flera tävlingar på kort tid. Vi har bott i en liten campingstuga och levt kojliv. J Uppdaterat väderappar och tävlingshemsida i tid och otid för att se om det blir tävling eller uppskjutet/inställt på grund av kyla. Skrattat och hejat och fikat och förmanat och lyckats halka med hala pjäxor så nu är jag öm både här och där. J

Hemma innan vi drog iväg på skidtävlingarna i fredags.


Temperaturerna nu för tiden gör mig alldeles mållös. I torsdags hade vi 30 superkalla minusgrader och idag 3 plusgrader. Att det är jättekallt så här i början av året känns inget ovanligt, men att det svänger så på bara några dagar? 

Det blev ju några mil i bil i helgen och vi fick njuta av soluppgång, solnedgång och de mest fantastiska vinterlandskapen. Stundtals var det som att åka i en fantastisk tavla! Måste älska midvintern!

15 kommentarer:

  1. Älskar din snö bild så himla vacker.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika! Detsamma till dig och lycka till med vovven!

      Radera
  2. Vackert vinterbord där i trädgården! och vilket ljus!
    Grattis till de fina betygen! Musse var ju ingen lätt uppgift och jag förstår din vånda. Ibland lönar det sig att vrida och vända på en uppgift och pröva olika alternativ innan man bestämmer sig. Borde göra det själv lite oftare när jag drar igång något i trädgården!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gillar vintern och försöker njuta så mycket som möjligt av de få timmar med dagsljus vi har!

      Radera
  3. Grattis till så fina omdömen! Var stolt och nöjd över din prestation! Hur tänker du nu gå vidare? För visst var det här bara en del av din framtid? Jag är nyfiken!!

    Vinterkramar från Eva-Mari, plus 2 just nu!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Just nu är jag tillbaka på mitt gamla jobb, men jag tänker vara lite mer aktiv att söka jobb när vi närmar oss säsong. Kanske på kyrkogården eller i en parkförvaltning. :) Kram!

      Radera
  4. Grattis till dina betyg och omdömen, det gjorde all din möda värd. Många långa dagar med respass av dess nåde, förstår du är super nöjd.
    Att få njuta av en vinter som är vacker son tavla det vill även jag kunna göra. Så idag kom snöstormen hela dagen men till kvällen började vinden ge töväder. Ja då suckar man tungt, det hade varit trevligt att få ha kvar den vita världen åtminstone en vecka.
    Super vacker bild på din vinterträdgård och matplats, vackra vyer har ni verkligen.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden Eva! Blir alltid så glad av dina kommentarer!

      Radera
  5. Kul att ditt trädgårdsarbete blev uppskattat!
    Fast för mig känns det inte som ett arbete, för jag bara ÄLSKAR att planera. Även om ditt uppdrag var lite knepigt med så snäva specifika ramar som du fått, så tror jag att jag skulle gillat det!
    GRATTIS till bra betyg
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra året var mitt bästa år på grund av skolan så även om vissa uppgifter var svåra så är jag så nöjd ändå att jag vågade! Tack!

      Radera
  6. Grattis till dina finfina betyg. Rolig idé med Musse Pigg men oj så svårt och stort. Din sista bild är helt underbar. Får mig att längta efter snö. Vi har inte haft någon snö alls i år och jag önskar det kunde komma lite. Det eller också att det kunde bli vår snart. Önska lite är ju aldrig fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas du får lite vinter för än är det långt till våren tror jag. ;)

      Radera
  7. Hej!

    Vilken fantastisk bild an det snötäckta bordet, stolarna och lampan!

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  8. Det är en underbar park som dina bilder visar oss. Vi brukar stanna där för en paus när vi far till Valbo från oss. Lagom ställe att njuta en stunds behaglig vila på.
    Ha det gott i vintern snart är det nog snöfritt hos er med om värmen ska fortsätta så här.
    Kram Meta

    สล็อต ออนไลน์**

    SvaraRadera