söndag 13 september 2009

Rosträdgården Wij

I somras besökte vi Wij Trädgårdar, Ockelbo. Det var hällregn hela vägen dit, men efter en stunds vandring i de olika trädgårdarna så blev det uppehåll. Här är ingången till Rosträdgården.

Förhoppningsvis är dessa bilder klickbara!
Det var fantastiska klätterställningar för rosor och klematis -  Så snygga!

Simon Irvine heter arkitekten till Rosträdgården.
Rostaken var så vackra.
Ett 250-tal rossorter smyckar denna trädgård. Mary Rose är en.
Äta bör man och det gjorde vi så gott i Trädgårdsköket.
Rosor i mängder, klematis, fingerborgsblommor och pioner i fin harmoni.
Rosträdgården hade jag hört och läst mycket om innan och jag blev inte alls besviken. Det var otroligt välskött och fint. Sinnlig trädgård kallas den också för och det stämmer.
Det var lite svårt att fota alla helhetsintryck så bilderna gör inte trädgården rättvisa.
Jag återkommer till Wij (både fysiskt och här på bloggen), det fanns så många trädgårdar där som jag gärna vill beöka igen!

8 kommentarer:

  1. Vackert!
    Där hade jag gärna gjort ett besök!

    SvaraRadera
  2. Verkligen vackra bilder. Fler och fler rosor hittar in i vår trädgård så det är alltid trevligt med inspiration.

    SvaraRadera
  3. Åh, där ser så vacket ut! Mary Rose har jag och kan du ha den i din trädgård, jag har inte riktigt koll på hur pass härdig den är, så kan jag varmt rekomendera den! Söt och frisk ros!
    Ha det gott! Veronica

    SvaraRadera
  4. Jag ska visa mina bilder från Wij en regnig dag...Jag gillade fingerborgarna bland rosorna. Håller på och flyttar "bladrosetter".
    Karin

    SvaraRadera
  5. Visst är det himmelskt fint gjort? Älskar Wij.

    Hur har dina tomater mognat i sommar? Mina har tagit tid men kommer också nu.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  6. Ställningarna för clematis på Wij är väl häftiga!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  7. Hoppas att jag får uppleva den någon gång.
    Se fint det verkar vara där.
    Tack för att du visar.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Vilken vackert entré och mycket mera därtill att betrakta - så fint! Kul med inspiration från andra trädgårdar och man kanske kan sno något litet tips för egen täppa :)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera