fredag 11 september 2009

Slutspurt i växthuset

Den sol som lyst över växthuset den här veckan har verkligen varit till glädje. Tomater och chili mognar snabbt nu.
Pårontomaterna är jättefina i sin gula färg och form. Trodde nog att de skulle vara lite större i storleken.
Tomatplantorna ser ganska trista ut i övrigt, utan blad förutom i toppen. Snart är det dags att stänga glashuset för den här sommaren...
Luktärterna var en trist historia den här sommaren, bara några få plantor fick jag till och de var så sega i starten att jag knappast trodde de skulle få några blommor. Blommar gör dom, men några buketter blir det dessvärre inte i år. Saknar den intensiva doften som brukar möta mig ute.
Jag har ju under hela sommaren visat upp Veckans Blomma hos mig, perenner som blommat just då och nu. En som inte fått äran att vara Veckans Blomma är Grekvädden. Trots detta har den blommat utan att tröttna hela sommaren. Den tar inte särskilt mycket uppmärksamhet till sig, men fyller ut fint bland de andra perennerna, just nu som sällskap till den vita höstfloxen.
Imorgon blir det fotboll hela dagen för min del, inte så att jag ska spela själv, men som knattesupporter! Gräsmattan skulle behöva klippas - igen. Även den har mått gott av septembersolen.
Vad ska du göra i helgen?
En finfin helg önskar jag Er!

11 kommentarer:

  1. Pärontomaterna ger verkligen skäl för namnet!
    Jag ska försöka ta mig ut en sväng i skogen trots att rabatterna borde få sitt...
    Karin

    SvaraRadera
  2. Tomaterna ser verkligen mumsiga ut.

    SvaraRadera
  3. Vi har även haft jättefint väder några dagar och verkligen njutit av hösten. Mina tomater drabbades av bladmögel och tyvärr fick jag inte den skörd jag hoppades på. Men dina pärontomater ser söta ut, men ser jag fel av din bild att döma, har du gräsklipp i hinkarna?
    Luktärtorna lyckades däremot bra hos mig, så jag får väl vara rätt nöjd ändå i det stora hela.
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  4. Dina tomater ser ju fantstiskt smaskiga ut!
    Imorgon ska vi hämta tegel till golvet i växthuset. Det ska bli så skönt när det blir färdigt, snart är vi på mållinjen! Annars ska jag ut och göra höstfint på trappan och plantera en syrenhortensia vid husets framsida. Vinbärsbusken som står där nu har sett sina bästa dagar och i morgon ryker den och byter plats med hortensian.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ja nu drar det sig till höst. Igår hade vi bara 6grader på natten.
    Idag får jag nog ta in alla pelargoner.
    Dagarna är underbara och det är så skönt att få vara ledig och hemma i sin egen trädgård.
    Fin fina tomater du har.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  6. Fin trädgårdsblogg jag fann här.Ha en fin helg!//Eva

    SvaraRadera
  7. Åh! De gula tomaterna är bara sååå goda!
    Men det har jag inte tyckt tidigare år, så när min mor frågade så sa jag att jag gärna tog emot plantor till körbärstomater, men inte de små gula. Sagt och gjort. Jag fick de plantor jag ville ha. Alla nöjda och belåtna. Sen när det började komma tomater hade de FEL form och vidare blev det FEL färg... MEN vad goda de var! Jag har alltså ändrat åsikt och är jätteglad för att det blev fel!

    Mina tomater är heller verkligen INTE fina, samma är det med gurkplantorna nu, så jag tänker avveckla så fort som möjligt...! Bara lite kvar som ska mogna.
    Sedan är det mest pelargoner kvar i det växthuset. I andra är det lite av varje som jag kanske skulle komma på att plantera ut...

    I helgen skag jag bara göra det jag känner för - ta det ganska lungt med andra ord. Sova i stugan i växthusträdgården (blir nog sista gången denna säsongen). NJUTA!

    Ha en riktigt skön helg och sköt om dig!
    http://x.tradgarsblogg.se

    SvaraRadera
  8. Så vemodigt det låter att vi snart ska stänga växthuset men det är ett faktum...är mognar de sista tomaterna o de gurkkart som finns kommer säkerligen inte att växa sig så stora...även här ser det mest risigt o förvuxet ut just nu...
    I år så ska jag slänga en massa grejer som står i växthuset, det tar bara plats och fyller ingen som helst funktion...Har tänkt få till lite mera jordbäddar istället...

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  9. VAd jag har gjort såhär långt i helgen kan du läsa hos mig. I morgon blir det utedag!

    Så bra att det mognar i "ditt hus" nu. Här är det mesta moget och snart slut. Kram!

    SvaraRadera
  10. Nu drar det ihop sig för refrängen. Men än finns det hopp om ytterligare fina dagar. Dina tomater ser verkligen goda ut. Ha en fortsatt fin helg / kram gittan

    SvaraRadera
  11. Fick pärontomater av min granne. De är så fina i formen men inte särkilt stora. Nästa år kanske jag har några själv i växthuset.

    / Marie

    SvaraRadera