lördag 2 juli 2016

På frilandet

Nu har ännu några dagar gjorts på skolan. 
Den här gången var vi på frilandet en dag där vi fräste och rensade ogräs. Jag tyckte inte att det såg så här superbra ut med växtkraften. Morötterna var väldigt klena och kålen inte särskilt fin, men vad vet jag, det kanske blir bra i slutändan. 

Kålen hade förra veckan blivit angripen av kålfjärilen så dom sprutade vi med Turex. Förhoppningsvis stoppade vi angreppet för ett tag, men eftersom det hällregnade igår lär det behöva göras om till veckan. 



Turex är ett biologiskt bekämpningsmedel som är godkänt för ekologisk odling.


Vi använde en enkel variant av spruta från Biltema. Man fick svänga lite med kroppen emellanåt för att hålla vätskan blandad. 


Runt, under och i mitten. Varje planta.

På kvällen åkte vi till Hamburgö. En jättehärlig kväll med sol, bohusländska klippor och fin utsikt.

Halvkassa mobilbilder...

Här ösregnar det idag och jag planterar häck. Bra väder för det, men jag var tvungen att gå in och torka mig en stund. Under veckan när jag varit borta har det tydligen varit perfekt trädgårdsväder, sol och värme, enstaka skur och lite mer regn på natten. 

Må så gott!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker du är jätteduktig som orkar hålla i din utbildning samtidigt som du har ditt hjärta i hemmaträdgården. Den långa resvägen måste vara det mest krävande. Hoppas du har stort utbyte av ditt engagemang!

    Lycka till med allt.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Bilden där du skrivit "halvkassa mobilbilder" under var otroligt vacker. Där skulle man vilja vara ett tag och bada.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så utbildningen fortsätter även under sommaren... Har läst om Turex. Är det mindre giftigt än såpa då? Känns ändå som väv är det säkraste sättet.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Oj, utbildning under sommaren, men det klart att när det gäller trädgård så tar ju inte det odlade sommarlov precis. Hoppas du slapp mera regn och fick lite sol istället när du var hemmavid. Turex kanske är bra men jag är lite motsträvig till bekämpningsmedel. Får läsa på om det, för kålmasken är en enveten rackare och letar sig in på de mest osannolika sätt, tycker jag.
    Önskar dig fortsatt fin vecka hemma eller på utbildningen1

    SvaraRadera