onsdag 11 juni 2014

Botaniska

Inget Göteborg utan trädgård. :)

Givetvis klämde vi in ett besök på Göteborgs Botaniska Trädgård också!
Vi hade kalasväder vilket var jättehärligt när vi strosade omkring i området. Sol ger ju dock inte de bästa bilderna, men jag bjuder på ett knippe ändå.

Eftersom vi håller på med trädgårdslanden här hemma nu så var vi förstås extra nyfikna på köksträdgården.


Allt var väldigt väl inhägnat för att stänga ute harar och rådjur. Och på grinden en skylt om vikten att stänga noga efter sig. :)


Vidare gick vi till en enormt imponerande perennträdgård så maffig med snygga kompositioner och storväxta blommor!



Allt var väldigt prydligt.


Från ett annat håll...


Snyggt med stäppsalvia ihop med den rosa stjärnflockan!


Nästa stopp blev Klippträdgården där vi kollade in bland annat fiskar och vattenfall.


Jag vet inte om det är för att vi själva håller på att skaffa bin, men plötsligt finns de "överallt" (fast det är ju egentligen alldeles på tok för lite bin i världen).


Avslutar rundan i Botaniska med en närbild på en riktigt fin näva. Då visste jag inte att även mina nävor börjat blomma där hemma.


Vi har mycket kvar att se nästa gång vi kommer dit. Vissa (min man) hade något bråttom till Feskekörka för att äta en god lunch i solskenet och det var inte heller så dumt!


Den här veckan har det inte blivit så mycket trädgård här hemma, det nog en av de mest hektiska veckorna (konsert på skolan prio, klassfest icke-prio, invigning på makens kontor icke-prio, skolavslutning prio, jobbfest icke-prio osv).


Må så gott!




6 kommentarer:

  1. Underbara bilder, som gör att man vill dit på direkten. Det var nog ett antal år sedan vi var där och njöt.
    Ordning och reda var det även då, trädgårdslanden är prydligt raka.
    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Tänk att där har jag aldrig varit faktiskt. Har ju bra mycket kortare väg dit än vad du har. I Lunds botaniska har jag däremot varit. Ser ut att vara fint i Göteborg också.

    Hoppas du får bra dagar framöver trots mycket att stå i. Vi hade avslutning i går på skolan jag jobbar på och eftersom jag jobbar mer än jag har lön för under terminerna så har jag nu ledigt ända till mitten av augusti. Klagar inte ;) Idag började jag morgonen med att plocka smultron till frukosten. Det kan jag lätt vänja mig vid.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag var där på skolresa när jag gick i nian, och hur intresserad var man då? Inte mycket alls. Fint, jovisst, men det fanns ju annat som lockade. Liseberg till exempel. Nu skulle jag gärna åka dit! Lunch i feskekörka låter ju kalas!

    Barnen har slutat skolan igår och idag, jag går på semester imorgon.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  5. vad fint där var, härligt att besöka

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  6. Det låter som ett härligt besök på Botaniska. Alltid roligt att få inspireras. Men den här typen av trädgårdar är ju alltid så galet välskötta att man kan bli lite stressad. Jag blir det i alla fall. Det är skönt när det finns lite ogräs här och var, och ett och annat "fulhörn".

    Ha det fint.
    Kram!

    SvaraRadera