onsdag 25 juni 2014

Före och efter

Det är inte jätteofta före-bilder syns här på  bloggen, det förekommer en del efterbilder, men allra mest närbilder. :) Nu snubblade jag dock på en förebild häromdagen. På på vår superfula slänt som vi började fixa i ordning förra sommaren.


Bilden är från maj ifjol innan det började grönska. Rabatten närmast trappan var ganska okej, men riktigt nöjd var jag aldrig.

I framkant la vi alltså stora stenblock och fyllde upp innanför. På den lilla "strängen" som är platt, syns på översta bilden, gjorde jag en liten grusgång. Nedanför och ovanför är det perenner i huvudsak, men också några fruktträd och ett par rosor.


Just nu blommar vallmo, stjärnflocka, aklejor och näva. Delen bakom vallmon är nyanlagd och fortfarande en del bar jord.


Gången från trappan.



Det är många kvadratmeter svårklippt gräsmatta som blivit perennrabatt! ... och det är ingen ungbjörk vi har där utan den är bara stödpinne åt äppelträdet som skymtar bakom. :)

Jag har haft en urtrist midsommar. Förutom vädret så blev jag sjuk och jag är fortfarande inte bra. Mycket sängliggande har det blivit så jag är ganska less nu. Semestern börjar snart och det är bra för mig. Det tunga trädgårdsarbetet får vänta ett tag.

Må så gott och jag hoppas det är några som har sommarvärme hos sig!

Men alltså... vad knasigt det andra kortet blev, smurfigt liksom? Mysko...



7 kommentarer:

  1. Och jag älskar före och efterbilder, man glömmer ju så lätt vad man har gjort annars.;) Och här har ni fått det riktigt fint, perennrabatter är ju så mycket smartare än gräsmatta där det är svårklippt! '

    Krya på dig!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Oj vilket arbete, men du har ju fått till det jättebra :-)

    Hoppas att du kryar på dig snart så att du kan njuta fullt ut av sommaren.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Värmen kommer värmen går, regn behövs mer, just hos oss är det fortfarande snustorrt.
    Så vad gör man mest jo vattnar det som behövs mest.
    Trist att bli förkyld mitt i sommaren svårt att bli av med det.

    Ja se vilken skillnad det blir när man får slita ont, sen är man nöjd och glad.
    Krya på dig/ Eva

    SvaraRadera
  4. Förebilder är inte så dumt ibland, för då ser man verkligen vilket jobb som lagts ner. Och jobbat har ni verkligen gjort. Jösses, vilken skillnad! De där stenblocken är inte att leka med. Måste varit en pärs att få dem på plats.

    Krya på dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så roligt att se helhetsbilder och före och efter.
    Vilket jobb nog gjort! Verkligen en positiv förvandling. Förmodar att ni är jättenöjda.

    Låter inte bra att du blev sjuk. Inget allvarligt hoppas jag. Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilket jobb och redan så frodigt. Vitsig inledning och kul med före efter bilder. Är själv usel på just förebilderna.
    Haha, smurfig! Ja, lite blå är den ju...
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Superfint resultat, och säkert super mycket arbete. Men tänk vilken skillnad! Krya på dig!

    SvaraRadera