måndag 16 juni 2014

Köksträdgården börjar nu ta form. Ikväll får jag hem ytterligare ett gäng takpannor till "golvet" och sakta, men säkert kommer staketet på plats, en halvmeter i taget sisådär.
Efter tuff löneförhandling drämde tioåringen släggan i tegelpannorna i lördags så jag fick vila ryggen en stund.

Jag har planterat och sått i alla nya odlingslådor och det var egentligen bara det vi hade som mål att bli klara med på försommaren, men man vill ju som bli klar nu. :)

Syrran har varit hit och tagit reda på grekvädd, stjärnflocka och backtimjan som var i vägen i nya delen av köksträdgården. känns fint att slippa slänga och hon vill ha något som fyller ut snabbt så det var win-win.

Idag har jag fortsatt ogräsrensning som jag började lite smått med igår. I rabatterna har jag hyfsad kontroll, nåja. Det är i gruset som som det känns helt okontrollbart. Jag försöker ta ett litet område i taget, men det känns inte som jag nånsin kommer i kapp. :(

Jag tog också med mig kameran ut denna kylslagna sommarkväll (bara 8°, mulet och blåst). 



Louise Bugnet blir först ut av rosorna. Förutom fulrosorna som blommat ett tag. Förlåt rosorna, jag brukar ju säga att jag blir glad åt allt som blommar. 

Jag tror i alla fall på en riktigt bra rossommar i år! Polstjärnan har mer knopp än jag nånsin sett och honungsrosen har klarat vintern finfint!

Många verkar ha problem med bladlöss. Jag såg bara några på en av rosorna, men jag spolade bryskt av mest allihop med vattenslangen ändå.


Jag verkar också tro på en bra hängmattesommar med massor av sommarböcker. :) 


Vilken bok har du som sällskap i hängmattan?

5 kommentarer:

  1. Det där med ogräs i gångar är ett fördärv men det är bara att jobba på.Härligt att det går framåt för er med odling, staket och gångar,det är skönt när det är färdigt. Min hängmatta ligger ännu på vänt och böckerna har jag inte med i år har tänkt att pyssla i stället.
    Ha en fin midsommarvecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Huadå va kallt det ska va..här blåser det en kall nordanvind.men solen är fram...det är bara +8.. ja detta med ogräs är ett evigt gissel.Det va fint i Göteborgs trädgård..klippt och iordning., så önskar man att det skulle va.Min "hängmattsbok" är en av Kristin Hannah..fast jag inte har nån hängmatta.ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Härligt med böcker! Någon av dem har jag läst och någon ska jag läsa. Just nu läser jag "Flykten från läder 14". Tror den heter så.

    Kul att du kommer framåt med köksträdgården. Det är lätt att man vill ha allt klart meddetsamma. Jag känner likadant.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Nu blir jag ju nyfiken på att se bilder från köksträdgården. Men jag förstår om du vill suga lite på den karamellen. Perfekt att kunna dela med sig av växter dessutom.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Just nu är jag inte i bokfas, men snat kanske jag tar lata sommardagar i solen med en bok och det lutar åt någon självbiografi...kanske Ace i Kiss.

    Förstår att du vill ha dina kökslåder i full karriär, det önskar jag med...det går sådär halvdant och dillen som man vill ha till midsommar är bara små 1 cm fjun, det blir affären näst.
    I sommar är det planer för att bygga ett planteringsbord, med tanke på dit med tegelstenar som bordsyta, så jag lånar ditt koncept är det tänkt.

    ha en fin midsommarhelg
    kram kajsa

    SvaraRadera