fredag 11 maj 2012

Räddningspatrullen



Om man läser min blogg så vet man att pionen är min absoluta favorit bland perennerna!
Jag skaffar en ny varje år, eftersom min trädgårdshistoria inte är så lång så har det inte blivit allt för många än. :)

Förra året fick jag gräva upp vita gamla pioner hos en arbetskamrat som inte, ve och fasa, ville ha dem kvar. De hade stått i gräsmattan och det var verkligen hur mycket ogräs som helst i dem. Jobbigt jobb att försöka få bort allt, men någon måste ju göra det så att de fina pionerna slipper hamna på komposten.

I förrgår fick jag komma till grannen och gräva upp en riktig bjässe, favoritgrävspaden gick till och med sönder, till pion. Fast jag har sett den växa där under flera år så kommer jag inte riktigt på hur den ser ut, men det blir nog bra.

Men vilket slit det har varit. Även den var ju fylld med ogräs, särskilt med brännässlor - hur kraftigväxande som helst. Det tog mig några kvällar...
Innan vi gick över och grävde upp den så förberedde jag med att gräva gropen där den skulle stå, men den är ju så stor att jag fick tänka om och gräva en dubbelt så stor grop!

Nu är den i alla fall på plats och en hel del ogräs lär det vara kvar, men det mesta fick jag bort.

Det är så mycket enklare att köpa en ny och man vet ju dessuom hur den kommer att se ut och dofta, men det är svårt att tacka nej när någon vill göra sig av med skönheterna.



Det är väl tur att vi är olika, men gräsmattepionerna som är fulla med ogräs är kanske ändå snyggast om de får stå kvar. Eller enklast i alla fall. :)

Fler uppdrag finns på väntelistan, men nu tror jag räddningspatrullen för oönskade pioner ska få vila ett tag innan den rycker ut igen.

Blev full i skratt när jag tittade på Trädgårdsonsdag och Pernilla grävde en trädgrop och kom på sten "en stor...", men hon kanske var ironisk? Här använder vi i alla fall spett när vi gräver, för att få upp de stora stenarna... :)

Äntligen fredag igen! Ha en härlig helg!

6 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det var den pionen som jag skulle få när våren kom det året förra granne bodde där. Den kom ju iallafall till familjen även om det inte blev vid Noren. Ska komma och lukta på den till sommaren./Monica

    SvaraRadera
  2. Tur att räddningspatrullen rycker ut när folk vill göra sej av med sina pioner?? Hur i jösse namn vill dom? Jag älskar också pioner och har 12, eller 13 om jag räknar lilla dillpionen som bara är bebis än. Lycka till med dina!

    Ha en fin fredag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Pioner är underbara! Jag väntar ju på min buskpion som är så sprängfylld i knopparna att de snart brister.
    Tänk att få en pion. Snällt!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Jag skulle mer än gärna agera Räddningspatrull om nån ville bli av med en pion - förstår att du rycker ut så fort någon larmar! Pioner måste tas om hand.Visst är det enklare att köpa en ny, men de äldre modellerna är ju ofta lite större och att de inte blommar om efter flytt är ju en myt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag förstår dig så väl, pioner är favorit här också. Underbar pion på bilden - har den något namn?
    Ha det gott!/laila

    SvaraRadera
  6. Mycket jobb kanske men herre gud så roligt att få stora ruggar av pioner.. jag har ju haft turen att få vita av vår gamle granne, vita med svagt gul i början.. lite vanilj o doften är hänförande. När den grannen sålde till unga paret typ 25 o de skulle gräva bort landet för en p-plats var jag snabb o säga att där finns en jättefin vit pion.. och den fick jag sedan, så snälla söta var de men hon sparade en bit själv också när jag pratat mig varm om pionens skönhet. Inte lätt o vara ung eller nybörjare man vill göra så mycket så det är lätt o missa godbitarna i trädgården.. kram och ha en fin helg..Moa

    SvaraRadera