lördag 19 maj 2012

Äpplen, oliver och choklad...

I onsdags fick jag ett trevligt paket med posten!

I det fanns nämligen ett gäng fina örter från Klostra.

Örterna var behändigt förpackade i en plastförpackning av portföljmodell som förhindrade klämskador. Plantorna var fuktiga och i jättefint skick!
Det syns ju också på bilden att de är fräscha, och med fint rotsystem. Storleken var överensstämmande med informationen i webbutiken.

Superbra att de flesta av Klostras plantor är Kravmärkta.


Var och en har nu fått en egen kruka i växthuset där de får stå i väntan på varmare tider.

Det är tre sorters mynta, Apple mint, Chocolate och Marockansk tillsammans med citronverbena och den nya spännande bekantskapen olivört.

Jag är lite osäker på hur chokladmyntan brukar användas, men jag tänker mig den till bakat/efterrätter och i te. Sedan har jag familjemedlemmar som gillar att kunna nypa av ett blad eller två från olika örter, "bara för att det är gott". :)


Idag har jag varit på marknad där det bjöds på kyla och regn mest hela dagen. Brr, det var inte alls någon vårkänsla den här dagen. Än är det inte läge att stoppa undan långkalsonger och mössa långt in i garderoben.
 Vi jobbade  åt skidklubben under dagen genom att grilla och sälja hamburgare.
 Nu är det dags för en varm dusch och sedan soffläge.

Ha det gott!




6 kommentarer:

  1. Jag köpte ett sånt paket med rosmarin, timjan, smultron och chili från Klostra på Trädgårdsmässan och de plantorna mår så himla bra. Klostra ftw!

    SvaraRadera
  2. Det är så kul att packa upp paketet när man beställt växter. Som julafton! Här har vädret varit bra idag. Inte sol med behagligt när man jobbade i trädgården.

    Tack så mycket för den snälla kommentaren hos mig här om dagen. Det är spännande att få ta del av vad som händer i vårt avlånga land men samtidigt hade det varit kul att bo närmare så vi hade kunnat träffas. Men men...vi får nöja oss med att "känna" varandra såhär. Inte alls illa!

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Klostra är en ny bekantskap för mej men kollade på deras sida nu kommer att beställa tomatplantor där
    ha en det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  4. Hej hopp :) Tittar in för att skriva "hej", och se hur det går med våren uppe i norr.

    Spännande med nya kryddor, Olivört? Du får berätta hur och till vad du använder dem! Chokadmynta, låter som after eight :) men i något bakverk? Du som lagar mycket god mat, kommer säkert på vad den skall användas till.

    Ha en skön söndag :)

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga örter, jag tycker det är kul att köpa olika sorter som doftar men sen är jag jättedålig på att använda dem. Går mest omkring och luktar på dem och smakar ett blad här och där. Ska bli spännande att se om vi får veta vad du använder dina till sen.

    Ha en härlig söndag, kram
    Jenny

    SvaraRadera
  6. ChocklaD MYNTAN ÄR GOD I TE den fick jag prova ifjor och fick sedan sent förra sommaren en planta,,som nu tagit sig.
    Vad spännande med Olivöt vad är det en krydda med olivsmak? blir ju nyfiken? hu lätt som lite kylig hos er, här ha vi 25 plus ,,ljuvligt ,nu är det bara12 ute men skönt ändå. ha en go vecka kram Monica

    SvaraRadera