lördag 17 september 2011

Hetta


Bästa Billan var otroligt generös mot mig i våras när jag sörjde att jag inte dragit upp några chiliplantor och skickade några fina chiliexemplar till mig!

Tack för det!

Vi har plockat chilifrukter sedan ganska lång tid tillbaka, men i morse gick jag ut i växthuset (där värmefläkten gick för det var bara någon grad plus ute) och skördade av alla frukter!


Jag är på jobbet nu, passar på att blogga lite innan arbetsdagen drar igång, och har inte namnen på sorterna i minnet tyvärr. Den mörkmörkvioletta har jag inte smakat ännu, men den är otroligt snygg i alla fall!

Några tomater mognar ännu i växthuset, men nästa helg tror jag att det är dags att städa ur och stänga för säsongen.

Vi har haft en finfin växthussommar och kunnat skörda massor faktiskt!

Hur har din växthussommar varit?



Som sagt skrivet så var det kallt i morse och det var dimma. Nu har dimmat lättat och solen skiner från en klarblå himmel!

Trist att jag ska jobba, men...


En riktigt härlig trädgårdshelg önskar jag dig!
 
PS. Billan har även en chilepepparblogg, kolla in den här!

6 kommentarer:

  1. Min "växthussommar" har inte varit något speciell alls - jag har nämligen inget växthus! Fast varje vår vill jag ha ett. Det ska naturligtvis vara stort och väldigt snyggt. Det ska stå på en kalkstensmur och ha stengolv och så ska det vara byggt mot huset på södergaveln med högt i tak.
    I det ska jag bara ha snygga saker som bougainvilla, vindruvor, tjusiga små sydländska buskar, citroner, fikon m.m. m.m.
    Låter kanske inte som ett växthus, utan mera som en vinterträdgård - och dessutom är det bara en "vild" dröm!! Men man vet ju inte......
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Här ska chili och paprika snart skördas.

    Tänkte på er i morse när vi hade ganska kallt. Vi hade bara 3 plusgrader och då undrade jag om ni redan har frost eller?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Min växthussommar har varit fin fin om man bortser från Zilgadruvan som endast bjudit på ett fåtal klasar. En tomatsommar utan dess like, gott om gurkor och givetvis mängder av mina "älsklingar" chilepepparn.
    Det gläder mig att plantorna som flyttade till dig har skötts sig bra och gett fin skörd. Tror bestämt att den violetta är "pimienta da neyda"...nyhet för mig för i år.
    Jag måste nog ha öppet i växthuset ett par veckor till....så mycket som behöver mogna på sig. Värmefläkten får gå på nätterna, men dyrt blir det:(
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Ser härligt ut med alla nyskördade chilifrukter.
    Här har det inte varit någon "växthussommar" förutom i mina drömmar... Vet precis var det ska stå och hur det ska se ut men det lär nog dröja innan jag kan förverkliga den drömmen. Men, det är bara att fortsätta drömma :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  5. Både växthussommaren och frilandssommaren har varit fantastiska! I år satte jag dessutom tomaterna glesare än tidigare och det vann både de och vi på. Massor av härliga chilefrukter har vi också fått, de flesta får hänga kvar ett tag till. Här var det 10 grader i morse vid sextiden! Skulle gärna vilja veta vad de där blå chilisarna heter.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Nu ser jag att den svartlila är Kali Mirsch...den blir röd som mogen:)

    SvaraRadera