torsdag 27 april 2017

Guldvatten

Bra gödsling när det gäller odling är ju så himla viktigt och jag tycker det är en djungel att hålla reda på. Trots att jag gått de här utbildningarna så är jag ännu inte klok på hur jag ska tänka (särskilt inte när det vi talade om på skolan är yrkesinriktat).
Det jag är helt på det klara med är i alla fall att inget konstgödsel kommer att användas hos mig! Det är inget jag använt tidigare heller, men det beror nog mest på att jag inte gödslat särskilt mycket alls.

Guldvatten


Jordförbättring är jag rätt bra på med bokashi, kobajs och trädgårdskompost. När det gäller bokashin får man ju också finfint lakvatten, men det är vi inte jättebra på att tömma så ofta som man bör.

Förra sommaren gick vi all in när det gäller guldvattnet! Det är ju så himla plättlätt och det kostar inte en spänn. Tidigare har det varit mer sporadiskt, men nu fick maken pinka i guldkannan inför varje näringsvattning! 1 del kiss på 10 delar vatten är bra så att det inte blir allt för starkt.
En del rynkar på näsan åt guldvatten, men det är väl mer äckligt med konstgödsel. Om man jämför.



Nässelvatten använder jag också, men även om det också är himla enkelt (och gratis även det) så kräver det några dagars framförhållning. :) 1/10 tycker jag är en bra dosering även där.

Gräsklippet är vi flera i hushållet som vill ha, men eftersom hönsen är så himla förtjusta i det så gör vi ett byte, jag får hönsskiten och dom får klippet åtminstone varannan gång.
Med gräsklippet täcker jag jorden kring grönsaker, både i odlingslådorna och i hinkarna som jag har i växthuset.  Dels täcker det ev bar jord och dels ger det näring, full pott på den!

Vad använder du för näring till dina grönsaker, rabatter, krukor, blommor, friland, pallkragar?

Det som talar för köpt organisk näring är ju främst för att man vet att att man får "rätt mängd" NPK. Förhoppningsvis doserar jag rätt med gödseln ovan, men jag tänker att det är lättare med köpt?



9 kommentarer:

  1. Jag tror jag gödslar som du ungefär. Höst och vår med brunnen kogödsel som en grund, dubbelgräver ner kompostmaterial i odlingslådor på hösten och komposterar uppifrån genom täckodling med klipp och blast på sommaren, använder ensilage till det som ska sköta sig helt skälvt, stöttar upp med guldvatten till bladväxter där jag tar flera skördar och till squash som behöver hur mycket som helst, rosor och pioner får benmjöl. Hönsskiten tycker jag är för skarp att laborera med så den hamnar i komposten, nässelvatten använder jag mest som ohyrmedel och näringsvatten till hönsen.
    Guldvatten är toppen och varför inte använda det vi har fri tillgång till. Man ska ju inte krångla till det i onödan.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Benmjöl till pioner och rosor, det var ett bra tips! De är inte så bortskämda hos mig, men det ska jag ändra på. :) Hur gör du nässelvattnet till hönsen, låter det dra, men inte så det luktar illa?

      Radera
  2. Du gör helt rätt! Guldvatten har använts i alla tider, mormors trädgård prunkade där hon smög med sin potta. Fortsätt vara klok!

    Trevlig helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Konstgödsel nej tack inte här heller, guldvatten som det så fint heter nu är det som alltid gällt här (i det tysta) med givetvis ko -häst och höns gödsel. Där får man vara på sin vakt med hönsens skit !!! Rosorna får hästskit det gillar de !
    Såg du programmet på Tv (kunskapskanalen ) där 'vi' människor utarmar jorden med dess övergödning och olika bekämpningsmedel, man blir riktigt ledsen när man tänker på hur livet blir för 'de som ska ta över jorden'. Måtte människor se sanningen i vitögat.
    Trevlig Valborg och 1 Maj, kram/ Eva
    Tack för Ludde hälsning

    SvaraRadera
  4. Jag såg inte det programmet när det gick, men jag ska absolut se det! Jag tycker också att vi ska tänka lite mer på våra barn och barnbarn och deras barn.

    SvaraRadera
  5. Guldvatten ska det bli här också! Härligt inlägg och bra tips som vanligt :)
    Ha nu en skön helg, njut av sköna maj!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Vilket bra boktips, den hade jag inte hört talas om. Verkligen intressant.

    กำถั่ว**

    SvaraRadera
  7. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera