lördag 10 juli 2010

Stenrik

Nu njuter jag av sommaren och bloggandet kommer nästan sist på saker som jag vill göra. :)

Sommarvärmen bjuder till altanmys, grillning, umgänge, vattning, svalkande melonbitar, bad, trädgårdarbete och mycket annat.

Jag ställer blombuketter vid dörren, på köksbordet, på altanen och bara frossar.

Här är det akleja, daggkåpa, stjärnflocka och gubbaskägg i en liten slarvbukett.

Vi fortsätter vårt arbete med den förbenade slänten som jag skrev om tidigare, vissa dagar har vi inte gjort något alls och vissa jobbar vi på lite mera (tid och lust styr). Idag känns det i alla fall som att det vänt, vi har grävning kvar, men vi kan samtidigt fylla på mera jord och plantera lite smått.

Det är några dagar sedan jag tog den här bilden och stenhögen till vänster har ökat ganska kraftigt.

Bild komplett med tvätt på tork och grävande make. ;) Till höger fortsätter "rabatten" ytterligare en liten bit.
Vi har inte växter så det räcker till för hela, men vi tar allt som fanns i den och så har vi tre stycken buskrosor som ska få ta lite plats.

Idag plockade jag de första smultronen och de fick givetvis mannen som är den som sliter mest med grävandet.



I förra inlägget där jag berättade om den hatade knölklockan så måste jag förtydliga att det är inte blommorna på bilderna som är knölklockan. Det var/är sådant som blommar nu och roligare att visa än ogräset.

Jag hoppas ni alla får njuta av den underbart vackra sommaren!

6 kommentarer:

  1. Hittade in hit nyss. Hoppas att det är ok att jag lägger till dig bland trädgårdsbloggar jag följer. Jag har också ett evigt krig mot denna "kära" knölklocka. Hoppas du får en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  2. Knölklocka har jag som pesten!

    Det ni gör låer ungefär som det vi gör. Härligt men ohyggligt varmt har vi det. Över 30 grader i skuggan idag.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oj, så ni sliter i sommarvärmen!! Snällt av dig att bjuda smultronen till den som gör jobbet ;)
    Suck...jag har en slänt också som väntar på starka armar och spad-arbete, men vi ta en sak i taget.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  4. Låter som en underbar blandning av slappa och trädgårdsarbete! Imorgon ska jag duka upp meloner för det blev jag så sugen på.

    Ha det gott och lycka till med slänten!

    SvaraRadera
  5. Stackare som "måste" gräva och kånka sten, inte kul i värmen.
    Själva har vi gjort klart allt tungt jobb för säsongen - förutom sandhögen som ligger kvar i förträdgården. Hade nästan glömt den, förmodligen beroende på att det är gubbens jobb. Men han behöver inte ta bort den precis just nu när det är stekande sol och 32 grader. Han har fått "tillstånd" av mig att han får vänta med den. *ha, ha*

    SvaraRadera
  6. Jag vet precis hur det är med sådan förbenad skogsmark... Man får ingenting gratis där inte...
    När vi flyttade till vårt hus för 18 år sedan sågrävde jag tre-fyra timmar vaje dag i flera veckor, för att kuna plantera en häckrad. Jag var helchockad över den stenhårda steniga marken då jag kom från bördiga SKåne och var van vid smörig jord:-)

    Men oooohh!! vilken gläjde när man sen får in jorden och kan plantera:-D

    Ha det gott! Hillevi

    SvaraRadera