måndag 5 juli 2010

Vatten över huvudet

I flera år har vi gruvat oss för att göra i ordning en slänt vi har här hemma. Det var en rabatt en gång i tiden, men det är säkert 20 år sedan.

Jag har lite på måfå satt dit en del lupiner, nävor, prästkragar och lite annat, en väldig blandning, men det har aldrig varit någon särskild tanke bakom. Mest har det varit ogräs och inte vilket ogräs som helst heller, utan den värsta av dem alla - knölklocka.



Igår satte vi i alla fall i gång att gräva och som vi fått gräva för att försöka få bort detta otyg, jag var nästan gråtfärdig ett tag, fy tusan.
Vi som brukar sucka och svära åt alla stenar och rötter som kommer fram när man gräver. Det finns gott om sådana nu också, men det är ingenting mot knölklockan. :( Hur mycket man än gräver så vet man ju inte om det blir kvar en liten rotbit heller.

Jag har inte helt klart för mig ännu vad som ska planteras där, men lupinerna och det andra kommer jag att flytta tillbaka, det är ett stort område som ska fyllas och växtkontot är inte särskilt stort just nu.



Ja, det är vad jag pysslar med just nu. Eller rättare sagt det är vad vi gör på kvällarna  - för ett krig mot knölklockan och myggen. Ett krig som vi antagligen inte har en chans att vinna, men vi försöker vara tappra.

Dagtid har jag knappt hunnit med att njuta av solen, hela förra veckan gick dottern simskola och det var två pass per dag så det blev inte så mycket tid över. Nu kan hon i alla fall simma hyfsat!

...och idag tog jag mig en stund i hängmattan!

9 kommentarer:

  1. Härligt med en stund i hängmattan det längtar jag efter just nu.
    Ha det fortsatt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig haft knölklocka, så jag vet inte hur hemskt det är, men ge inte upp, jag fick bort kirskål ifrån ett land som inte mera hade några andra växter, för kirskålen hade tagit över. Numera tittar det inte ens upp några kirskålsblad i den rabatten på våren. Men jag hade någ landet uppgrävt i ett år utan att plantera några nya växter där, och gick igenom myllan ofta hela den sommaren. Varenda en rotbit grävde jag upp. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  3. Dum fråga från en novis, men är det verkligen en knölklocka på första bilden? I så fall såg det ut att vara ett vackert ogräs. Här kämpar vi vidare med kirskålen, det blev i alla fall betydligt bättre sedan vi grävde upp allt ur rabatterna här, dock tar det ju tid att få dem fina för flera år framåt, men sakta men säkert blir det fler perenner.

    SvaraRadera
  4. Då ska man inte plantera in en liten knölklocka då?:)

    Hoppas ni vinner kampen!

    Solkram från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Ibland blir trädgårdsjobben en nästan övermäktiga. Speciellt dom som man innan man satt igång trodde inte var SÅ jobbiga. När det sen visar sig vara 3-4 gånger mer jobb - och kostnader - för att få till det hela är man på god väg att ge upp.
    Men.....snacka om glädjen när man sen njuter av färdiga resultatet! Så trösta dig med att det kommer bli jättefint när ni är klara!!

    SvaraRadera
  6. De gamla är rädda för knölklocka, men den är vacker ihop med rosor.. i en naturtomt. Den dör lätt om man knipsar av den.

    SvaraRadera
  7. Knölklocka och mygg låter som ganska envisa motståndare, men skam den som ger sig.... Vi har hjälpt kompisar att anlägga trädgård och där var Kirskålen det största hotet, men det kriget vann vi nog inte tyvärr (höll dom nog bara på avstånd ett tag). Såg härligt ut med Toscana, ett riktigt drömresmål. Tack för härliga bilder. Ha det gott i sommarhettan och glöm inte att du måste nyttja hängmattan ofta.// Peter

    SvaraRadera
  8. Bra att du kom ihåg hängmattan!
    Karin
    PS. Här kommer knölklockan men litet här och där. Jag försöker hindra blomnng...

    SvaraRadera