torsdag 4 juli 2013

Hur gick det till?

Jag kan knappt själv tro att det är sant...
men,
jag har faktiskt inte besökt en enda plantskola eller trädgårdsbutik i år.
Det har varit mycket den här våren och försommaren så jag har passat på att skicka maken att handla fröer och sommarblommor när han har haft vägarna förbi nåt sådan ställe (till och med till ICA för att få tag i penséer tidigt i våras).
I och för sig har jag beställt en del i webbutiker, men det räknas ju inte riktigt, eller hur? :)
Nu måste jag ändå göra slag i saken och ta mig iväg för jag har fått för mig att jag vill ha en flikrabarber.
Dessutom såg jag hos Trädgårdssurr att hon hade pestskråpa vid hönsgården och det vill jag också ha. Det vore fint med något som hönsen kan äta av som samtidigt är starkväxande så det inte blir helt kalt utan de kan få lite skydd också.
Det känns inte som att det är de vanligaste växterna hos handelsträdgården, men jag får göra ett försök.
Något vanligare är det kanske med pioner och här har de precis börjat blomma som bäst!

Jag och mannen satt nyss i gungan med en kopp te och bara njöt av den vackra sommarkvällen och alla pioner som blommade kring oss. Det var knappt ens några mygg i farten.

Ikväll har jag också utökat min skuggrabatt som blev mer än dubbelt så stor. Jag har ju en form av flyttkarusell här hemma den här sommaren. För första gången i mitt trädgårdsliv har jag fått för trångt i flera rabatter och det i kombination med att vi gör om lite i trädgården blev alltså bland annat mindre gräsmatta att klippa. :)




3 kommentarer:

  1. Trevligt att kunna flytta och återanvända egna växter. Man strävar ju hela tiden efter att det ska bli så "tjockt" i rabatterna att inget ogräs vågar sig upp. Mindre gräsmatta att klippa är ju också trevligt. Här minskar gräsmattan på ett ställe samtidigt som den växer på annat håll. Status quo, med andra ord.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. nej, Webbutiker gillas inte! Där kan man handla utan att det förs nån statistik på det...=)

    Åh pioner nu! Visst har jag några kvar men de är på upphällningen snart...
    Skönt med mindre gräsmatta, det strävar jag också efter!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Mindre gräsmatta gillas, det betyder fler eller mer rabatter. Min yngste son klagade nyligen på att han inte kan spela fotboll i vår trädgård för jag är så rädd om blommorna ... Men va sjutton! Han är liksom elva nu och då är skotten inga små fjösar precis. När barnen var små gick det att spela fotboll här men trädgården är verkligen pytteliten och fotbollsspelare har verkligen vuxit ur den. Vad roligt för dig att äntligen få besöka en trädgårdsaffär! ;)

    Ha det bra, kram
    Jenny

    SvaraRadera