torsdag 26 november 2009

Adventsstök

Nu börjar hemmet gå i rött här hemma och till helgen ska även adventsstakar och -stjärnor tändas i fönstren. Det är en mysig tid vi går till mötes nu.


Sockerhyllan går fortfarande i blått. :)

Vissa delar av huset är alltså adventspyntade och andra inte. Vi håller ju även på att tapetsera om och jag ser allra mest fram emot att "flytta" in där. Tyvärr har jag varken gardiner eller någon matta dit än så det kanske kommer att eka en del i början.

Stökar du mycket inför advent?

Jag brukar städa ordentligt och förutom adventsbelysningen ta fram röda textilier och lite annat. Julpyntar gör vi senare, ett födelsedagskalas ska firas först!

Ha en skön kväll!

9 kommentarer:

  1. Det är bara att erkänna.
    På något underligt vis hade jag tittat fel i kalendern och trodde att det var första advent nästnästa helg... Jag vet. Helt obegripligt. Här har jag gått och tittat på adventsstjärnor och julgardiner i andras fönster och tänkt att det var väldigt vad tidiga de är i år...
    Det blir nog inte så mycket fönsterputsning innan julstjärnorna kommer upp i år! Hm. Inget ont som inte har något gott med sig!
    Må så gott!
    Ester

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har stökat runt hela veckan förutom idag då jag sprungit i affärer. Men det är allt bra kul att pynta inför advent och julen. Kram Lena/isis

    SvaraRadera
  3. Så fint med kruset och det gröna :)

    Jag städade och fejade och plockade fram allt i söndags men inte tänt något ljus ännu, men i morgon fredag skall det tändas upp i vårt hus :)

    Dekorationen består mest av naturmateriel, ljus, kransar, och lite glitter och det röda får vänta tills lucia då både gran och tomtar kommer fram :)

    I morgon skall jag handla lite mer blommor..... fniss.... de röda tulpanerna på lök var underbara!! Måste ha..... fylla min silverskål? Det blir nog lite rött till advent i alla fall :)

    Ha en skön helg =)

    SvaraRadera
  4. Hemma hos oss är det så att allt åker upp till första advent. Är det inte framme då så blir det inte alls, förutom julgranen då =) Men numera har jag tröttnat på tomtar och sånt pynt. De flesta får snällt bo kvar i sin låda. Fönsterna putsades för ett par veckor sedan och det får räcka. Idag ska jag gräva mig in i skrubben för att försöka få fram alla julsaker. Sen blir det städning och kanske sätter jag upp julgardinerna redan idag. Annars hade jag tänk mig att göra lite fina blomsterarrangemang. Undrar vad mormor tyckt om jag planterar i den gamla soppskålen?

    SvaraRadera
  5. Jag satte upp adventsljusstakarna för någon dag sedan, nån liten duk och gardin men annars stökar jag inte så mycket just nu. Tomtarna tar vi fram om nån vecka eller så.. Jag tror inte att Melvin kan bärga sig så mycket längre helt enkelt! *ler*
    Ha en trevlig första advent! Kram!

    SvaraRadera
  6. Ja, i morgon blir det städning, uppsättning av julgardiner i köket och adventsbelysning i alla fönstrar i hela huset. Allt det vanliga tas bort, gillar inte vanlig fönsterbelysning bredvid en elljusstake...lite julblommor och kanske lite till, tomtar får nog vänta ett tag...

    SvaraRadera
  7. Hej hej!!
    Ja ibland stökar jag som bara den och ibland blir det som det blir.
    I år kom jag av mig för först blev jag sjuk och sedan hunden,
    Fast gardiner till två rum har kommit upp.
    Sedan är det massor av blommor - alldelses för mycket jag får liksom inte nog.
    Fast just nu är problemt det att jag får inte plats med advenstljusstakarna mmm
    Får väl lösa det på något sätt.
    ha en skön helg och en stor kram till dig
    Annika

    SvaraRadera
  8. Jag har fått upp stjärnorna nu. En ljusstake har trasiga ljus och en stjärna hade jag glömt att jag kasserat...
    Får fixa litet till senare.
    Trevlig advent!
    Karin

    SvaraRadera
  9. Vi byggde i helögen men jag hann ändå med o få upp adventsstjärnor o adventsljusstakar. Idag har jag hunnit städa oxå, fast det blev ingen storstädning, bara det vanliga :-)

    SvaraRadera