onsdag 17 februari 2010

Pellistajm?

Börjar det bli dags att ta in pelargonerna nu?


De står i vår mörka källare nu och jag måste passa på att ta in dem en dag när det är plusgrader ute (eftersom jag måste bära dem till huset och in).

Ska jag klippa ner dem och plantera om dem på en gång? Ställer samma frågor varje år, men jag är inte så bra på detta med övervintrare. Jag har för mig att jag klippte ner dem direkt ifjol och planterade om dem några veckor senare?

Nu blir jag osäker, men jag t r o r att jag har någon änglatrumpet där ute också... kanske. Ska jag ta in även den? Klippa ner och plantera om?

Många frågor idag.

För er som inte vet vad det är i mitt blommiga paket - se här!

Ha en fin mittiveckan dag!

7 kommentarer:

  1. Det måste vara alldeles för tidigt i år - här vräker det ner snö just nu!

    SvaraRadera
  2. Pellisarnah ar jagi ngen aning om men Änglatrumpeterna låter lite väl tidigt tycker jag! Dom brukar jag ta fram först när det blivit några plusgrader / gittan

    SvaraRadera
  3. hoppsan! mellanslagen hamnade ju alldeles tokigt =) hoppas du förstår vad jag menade "skrattar"

    SvaraRadera
  4. AHA - en sån har man hört talas om. så då blir d att ´gå på pottan´ igen på äldre dar...*fniss

    Pellisarna hade jag klippt först o planterat om lite senare.

    SvaraRadera
  5. Jag önskade att jag kunde ta fram dem men det är för kallt i växthuset ännu. Mina är på kollo.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt fin jord och laddar för att pyssla om mina 43 pelargoner som så snällt vintervilar i garaget.
    Jag brukar ge mina ny jord så är års och klippa ner dom först några veckor senare, det brukar funka.
    Mina änglar är bauta-stora,takhöjd... jag brukar bara klippa bort de som behövs av utrymmesskäl tidigt. Kapar man för sent så kommer blomningen igång så gräsligt sent på sommaren. Ny jord får dom först om några veckor.
    Härlig tid nu när både vi och pelargonerna vaknar upp ur vår vintervila:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Jag brukar börja "väcka" mina pellisar nu i febr. vattnar, klipper ner och fyller på jord, eller planterar i ny jord om det behövs. Det brukar lyckas! Lycka till!
    Kramar! /Bea

    SvaraRadera