torsdag 15 april 2010

Vila

Jag besökte aldrig årets trädgårdsmässa, Nordiska trädgårdar, i år. Däremot har jag intresserat läst och tittat på rapporteringar från andra bloggare som var där. Något som återkommit i flera bloggar är ett växthus från Hasselfors Garden.

På deras hemsida hittade jag olika modeller av växthus, men alla med samma tanke - förråd och växthus i ett. Smart!



Bild lånad med tillstånd från Hasselfors Garden (http://www.hasselforsgarden.se/)

Detta är Trädgårdslidret Vila, den modell som jag fastnade mest för! Det är i trä och mellan växthuset och förrådet är det en pergola där man kan ha planteringsbordet, avhärda plantor eller bara sitta och njuta.

Nu har ju jag ett växthus redan och det vill jag inte byta ut, men det är ändå roligt att se växthus med andra lösningar.

Det fanns mera roligt och fint på deras hemsida, bland annat ett stöd för bärbuskar. Det är i furu och mattsvart i färgen, jag gissar att det inte syns så väl, men har en funktion.


Här hemma händer det inte så mycket alls. Jag är fortfarande förkyld och gör inget alls och ute är det ganska kallt. På sonens rabatt behövs det antagligen bara en liten solstråle för att krokusen ska slå ut. Mina egna däremot verkar mest stå och stampa.

Ha en fin torsdag!

11 kommentarer:

  1. Kul idé, med förråd kombinerat med växthus och väldigt praktiskt.
    Trist med förkylning och tyvärr känner jag mig lite "halvduvig" i kväll, hoppas det flyger sin kos till i morgon :)
    Hoppas du är på bättringsväg och kan njuta av vårens första i rabatterna!/ Bea

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har läst Hasselfors reklambroschyr med växthusen. Håller med dig, jättebra idé. Stöden till bärbuskarna var fina. Man kanske kan göra sådana själv.

    Hälsningaar Agneta

    SvaraRadera
  3. Visst är det en smart lösning, framför allt för de med lite mindre tomt ;) Vi pratade för något år sedan om att bygga om vår vedbod till något liknande men då hade min hängmatteställning försvunnit och det vill jag ju absolut inte! men jag är ju nöjd med mitt vinkast med :)

    Ha en skön helg, ♥

    SvaraRadera
  4. Jag verkligen gillar det växthuset.
    synd att jag redan har två.. hi hi..
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också det där med kombinerat förråd och växthus, skulle garanterat få plats hos mig:)
    Idag har det till min stora glädje dykt upp några krokusar på en liten barfläck...lycka, lycka!
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  6. Är störtkär i växthusen. Men, har ett redan.... Boddelen är ju bara så smart. Och sen är det väldigt snyggt också. Fast, om jag skulle skaffa mig ett nytt så skulle jag vilja ha det större än 10 kvm.

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Väldigt smart. Långa redskap inne i växthuset är ingen hit - eller kan rättare sagt bli en hit, fast ingen man vill ha... Krossat glas är ju ingen vidare jordförbättring.
    Må så gott!
    Ester

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag hittade till din trevliga blogg idag!! Själv bor jag långt ner i söder...... Visst är det ett jättefint växthus från Hasselfors - gillar det jättemycket själv. Egentligen drömmer jag om ett orangeri - det hade varit toppen! Hälsa gärna på hos mig på min blogg.

    SvaraRadera
  9. Har själv vaknat till liv efter en envis förkylning och aldrig kommer det väl mer olägligt än just nu när det är så mycket man vill hinna med. Mina plantor har "sovit" ute i växthuset två nätter nu med fiberduk o värmefläkt och de har klarat det bra trots att jorden i köksträdgården var vit av frost i morse....
    Jag har mitt växthus på kortsidan av vårt förråd, iofs inte ihopbyggt, men då kanske hänger med i modet ändå *ler*. Hoppas du kryar på dig och att våren kommer till er på riktigt snart. Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  10. Visst är de små växthusen läckra! Kul att hitta hit igen till din blogg. Tycker fortfarande att din bild på mattan är fantastisk! Jag startade upp en ny blogg på trädgårdsbloggen ( http://mollebo.tradgardsblogg.se/)istället o håller tummarna att det går bättre denna gången.

    Vårhälsningar Mia

    SvaraRadera
  11. Jättebra idé med förråd och växthus i ett. charmigt! Hälsn Mimi

    SvaraRadera