tisdag 11 maj 2010

Skitglad!

Tänk att man kan bli glad över skit?

Förra veckan fick jag en tunna med hästgödsel och idag fick jag påfyllning!
Jag hoppas att både rabatter och trädgårdsland blir glada!

I helgen, förutom att lassa ut skit, så fixade jag med mina sådder, en del omskolades och samtliga fick flytta in i stora växthuset. För en del är det bara tillfällig bostad och för andra, tomaterna till exempel, så blir det fast sommarbostad.

Jag har lovat dottern en egen rabatt i sommar och jag har grävt och förberett för den, men mina frösåddingar är så små och det kommer att dröja innan de växer till sig. En sexårig nybliven rabattinnehavare tror jag inte är så nöjd att det kanske är stora fina perenner om ett par år, nej jag får nog lägga några kronor på ettåringar till henne tills vidare. Bara det blir varmare så ska hon få plantera och pyssla. 

Idag när jag kom hem från jobbet så la jag en stenkant runt den nyaste rabatten som jag gjorde i ordning ifjol.

Det är en släntrabatt som gränsar mot dels en stentrappa och dels gräsmatta. Det passade inte särskilt bra med stenkant, men nu fick det praktiska gå före för jag vill gärna kunna klippa gräset ända mot. Förhoppningsvis kommer mina stora små blommor att slänga sig lite lagom rufsigt ut över kanten och dölja den. :)

Även om vi hade en kanonfin helg med sol i massor så är det inte så där jättevarmt ännu, men snart kanske.



Den som väntar på något gott...
Snart är det dags för kungsängliljorna att slå ut!

10 kommentarer:

  1. Ja, du kan skatta dig lycklig för stallgödsel i trädgården. Det verkar vara bråttom för alla nu i vårens ljuva tidevarv :)
    Kungsängsliljan är på G hos mig också, men jag tror att dina har hunnit liiite längre :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Här har du en till som blir skitglad över lite hästgödsel, har varit i stallet två gånger nu och hämtat.

    SvaraRadera
  3. Klart man bli skitglad över det! :o)
    Det blir nog jättesnygt med stenkant omkring, gillar sten! Får vi se helheten..?

    SvaraRadera
  4. Så fin den är kungsängsliljan!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Kul när barnen vill ha lite att odla i/på. Min minsta ska ju få en pallkrage i år. Kungsängsliljor satte jag lite i höstas men kan inte riktigt se om det är nåt på gång. Hoppas Hoppas att de kommer. Kram

    SvaraRadera
  6. Din kommentar fick mig att les tort =) Förstår att du blev glad över det hela. Dina rabatter kommer att bli underbara!

    SvaraRadera
  7. SKit av det rätta slaget kan man visst bli glad över. Jag har inga kontakter så ajg får köpa "ko på påse".

    Egna rabatter hade våra barn också när de var små. Mysigt!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Underbart är det är få lägga på lite gödsel.
    Härligt med riktigt trägårdsarbete och kul med ny rabatt.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Gödsel, det är mumma det! Håller också på och kör ut brunt livselexir till mina växter och det är så härligt! (Ändå härligare är det när maken kör och jag kan stå bredvid och finkratta...)
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  10. Hej,

    mina liljor blommar och de är så vackra. riktiga favoriter.
    Karin

    SvaraRadera