torsdag 19 juli 2012

Äntligen blommande slänt

Här kommer några rader från mig mitt i semestern.

Vädret är av och på hela tiden och jag har varit innerligt trött på kylan som inte alls hör hemma i juli.
Idag och igår har jag tinat upp lite då det i alla fall varit mer shortsväder än fleecetröjeväder.

Jag sitter i min nya favorithörna och bara njuter av sommarens blomning och dofterna som det för med sig!

Pionerna blommar nästan alla nu, några har fortfarande bara knopp, men det är bra för då förlängs njutningen!


När jag köper nya pioner sparar jag namnen på dem och tror att jag ska komma ihåg vilken som planterades var, men det gör jag naturligtvis inte...

Förra sommaren tog vi ju äntligen tag i släntrabatten som bara bestod i hemskt ogräs plus nävorna jag nyss visade. Sommaren innan hade vi grävt bäcken som också är en del av den här slänten.

När vi grävt bort allt (nästan) ogräs och fyllt på med ny jord planterade jag tillbaka nävorna och fyllde sedan på med sånt som jag hade och fådda blommor. Köpte till ett par rosor och några pioner bara. Eftersom det är brant och svårjobbat så var planen att den bara skulle fyllas ut med nästan vad som helst och så skulle jag vara nöjd. Och så fick det bli.

När jag gör nya rabatter så använder jag mig i stort sett bara av små frösådda plantor och det tar tiiid innan barjorden är borta och man ser slutresultatet.
Nu hade jag stora plantor i slänten och vilken skillnad det blir då. Nu blommar det för fullt och det är knappt någon centimeter av barjord!

Bilden är inte rättvis, det är egentligen stora sjok och mååånga meter vi pratar om. Den fortsätter även uppåt i en krok och förbi björken som man anar i övre delen av bilden. Från mitten till höger och uppåt.



Det känns som att allting blommar samtidigt, men kvar är riddarsporrar, liljor, kärleksört, lavendel, rosor, veronikor och annat som har sin fägring kvar.

Nu ska jag bara låta den vara. Nästan. Betonikan ger inte rosorna något utrymme och det ska de naturligtvis få!




Jag hade tänkt mig att ta lite översiktsbilder av hur det ser ut hos mig, men jag är så himla dålig på det och är väldigt kritisk till hur det ser ut  (på släntbilden ovan syns både gräsklippare och vattenslang, men det var inte så farligt den här gången) hos oss så det blir nog mestadels närbilder även i fortsättningen.

Hoppas ni har det supergott i solen!

7 kommentarer:

  1. Ohh så vackert! Njut och ha det gott! Pernilla

    SvaraRadera
  2. Härligt, somrigt och vackert! Men..visst önskade vi liiite mer sommarvärme, här är det samma sak, fleecen, jeans osv.
    Vi får ta det som det kommer!
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  3. Så vackert... hade du inte berättat om slang och klipp hade jag inte sett dem. Dessutom hör ju olika pinaler till en trädgård. Önskar dig fortsatt fin blomning med allt som står på tur.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ser ytterst välkomponerat ut! Och vackert!! Det gäller att ha växter som blommar olika tider, då kan man njuta av blomsterprakten länge. Jag skulle väldigt gärna vilja se översiktsbilder... snälla?

    Kram och ha en fortsatt skön ledighet.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Jag vill oxå se.. så ta kort du bara det blir säkert bra. Jag har 2 rabatter o en några mindre "plättar".. o jag tycker oxå att allt har blommat ut nu.. men jag väntar på liljorna skall börja.. de är i knopp ännu.Din slänt va så himla fin!!

    SvaraRadera
  6. Någon sol har vi inte haft här idag men mycket regn.

    Kul att se översiktsbilder tycker jag. Inte ska du vara kritisk på något sätt. Jättefint!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Slänten ser helt otroligt fin ut. Jag förstår precis vad du menar när det gäller översiktsbilder. Jag är precis likadan. Men när jag tittade på din bild tänkte jag inte ens på gräsklipparen förrän du påpekade att den fanns där. Jag tror man faktiskt tittar på det som är fint. Bråte och vardagsting har vi ju alla. Det är väl det som är livet!
    Kram!

    SvaraRadera