torsdag 26 juli 2012

Höga berg och djupa dalar

Min andra semestervecka tillbringade vi i vårt grannland i väster.
Vi åkte via Funäsdalen till Geiranger, Trollstigen, Ålesund, Molde, Kristiansund och vidare hemåt via Åre.



I Norge bjöds vi på överraskande kyla, tråkigt regn, läskiga hårnålskurvor, gott fiske, fantastisk natur och otroliga vyer!


Det var synd att molnen var så låga vilket gjorde att det var svårt att ens se topparna eller åt andra hållet att man inte kunde se något från topparna. Jag hade velat gjort någon vandring i fjällen, men vädret stoppade oss, dels är det inte roligt i regn och så hade vi inte rätt utrustning med oss för det kalla vädret.
Vi hade syrran och hennes familj med oss och vi hade några riktigt trevliga dagar tillsammans och kunde muntra upp varandra när vädret var emot oss!
En bra grej vi hade med oss (förutom syrran :)) var sonens walkie talkies, det var ett superbra sätt att kommunicera mellan bilarna om man har bilsemester flera ihop


Innan vi åker bort brukar jag vattna igenom hinkarna/krukorna i växthuset ordentligt. Sedan fyller jag 1½-liters petflaskor med vatten, de kör jag sedan i krukjorden med öppningen neråt. Då töms den allteftersom växten vill ha vatten.
Just den här gången hade jag inte behövt göra detta eftersom det även hemmavid var dåligt väder. Är det väldigt varmt måste jag ha någon som kommer och skvätter på lite extra, men det brukar räcka en vecka ungefär.
Vi har ju ganska högt i tak, men är det ett litet växthus måste man så klart fylla på oftare.

Inte särskilt snyggt, men effektivt!

Jag är nu inne på sista semesterveckan och igår var jag på auktion. En superbra gårdsauktion, men jag var inte riktigt på hugget och gjorde inga fynd. Bjöd på ett zinkbadkar som inte blev särskilt dyrt, men jag sumpade tyvärr det.
Idag har vi varit på Yran-tivolit och barnen åkte så det stod härliga till. Jag tittade bara på, men blev nästan yr av bara det. :)

I helgen bär det av på trädgårdsbesök i grannlänet och det ska bli så kul!!

Må så gott trädgårdsvänner!


4 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa, vi ska också till Norge vid tillfälle. I år kommer vi däremot att åka norrut i Sverige i några dagar, få se hur länge vi känner för. Synd att ni inte hade vädret med er, men ni tycks haft det bra ändå.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilka helt underbara magska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt! Har själv vart på bilsemester i Norges fjordar med familjen när jag var mindre, och just Geiranger minns jag väldigt väl, så otroligt vackert! Funäsdalen är också en favorit, där har jag vart med familjen många gånger, hyrt stuga och vandrat runt i fjällen.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder från semesterresan, det är roligt att kika runt och läsa om semesterresor :)

    Trädgårdsprojekt på G förstår jag, det har man väl alltid eller hur? men det som inte kostar mer än tid och egenkraft, är förberedelserna, andra ting kan man önska i gåvor vid födelsedag och julklapp :)

    Smart bevattning! I år har jag farfar som vattar hemma i stan och så regnar det en hel del..... men lägger tipset på minnet.
    Gillar oxå hur du har klätt vattetunnan! Jag funderade på något pilstaket här vid stugan, våra vattentunnor är gamla illblå tunnor som flutit iland, sådan de odlar musslor med (tunnan flyter och så går det linor ned mot botten, på linan växer musslor)

    Ha det bäst ♥

    SvaraRadera