lördag 12 januari 2013

Djurens konung

"Här var det hi
Och här var det hå
Och här var det glada älgar
Hum hum hum
hum hum hum..."



Lotta visade häromdagen upp jättefina foton på älgar här!

Min tanke på älgar den här årstiden är mest "gulp...". I detta mörker är det svårt att urskilja älgar och annat vilt som rörs sig längs vägkanterna här uppe och jag är orolig att det ska bli en älgolycka när familjen eller delar av familjen är ute och åker så mycket vintertid.

Bara någon dag efter jag sett Lottas härliga älgfoton så fotade min man dessa tre stora älgar. Det är en brusig bild tagen med mobiltelefonen genom bilrutan när han var på väg hem från jobbet i skymningen.


Förutom de stooora älgarna är det mycket renar efter vägen, men åker man en sträcka ofta så vet man på ett ungefär var de håller till och anpassar farten på förhand.

I morgon är det tjugonda Knut och julen ska dansas ut. Idag påbörjar vi bortmedjulenstädningen. Dottern vill som vanligt att vi dansar ut julen, men numera är det bara hon som vill det så vi får se hur det blir med den saken. :)
Jag ska jobba några timmar först så jag hoppas familjen har kommit en bra bit på väg när jag kommer hem.
Jag fick en riktigt uppfriskande sparktur till jobbet idag, minus 22° och sol! 

Lev väl!

3 kommentarer:

  1. De är stora de där djuren men vackra i sin fulhet på något sätt.
    Här finns säkerligen inte så många älgar som hos er men olyckor händer. Olyckor med vildsvin händer också och de tär kompakta ilskna djur det där.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Älgar är vackra djur tycker jag, men jag är lite smårädd för dem för de är ju så stoooora!!! Vill inte få en i vindrutan på bilen och inte möta en i skogen. Hu!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Den största skräcken, näst efter påverkade trafikanter, är djuren längs vägarna. Vi har haft turen att klara oss hittills, även om det nån gång varit på ett hår! Därför undviker jag skymningskörning så gott det nu går...

    Söndagskram Eva-Mari

    SvaraRadera