söndag 5 oktober 2014

Skördefest!

Idag har det bjudits på en varm och skön oktobersöndag och passande nog ägnade jag mig åt trädgårdsarbete. 

I våras när jag var på jordkurs bestämde jag mig för att fixa i ordning bättre trädgårdskomposter. Nu så här på höstkanten har jag äntligen kommit till skott och fixat två stycken, de är 4 resp 5 pallkragar höga. Jag tänkte fylla den ena i år och den andra nästa år så att jag hela tiden har någon på gång. Det sprack direkt när jag tömde hinkarna från växthuset. Därför är nu båda fulla. 
Men å andra sidan har jag skapat plats för ännu en bredvid nu. 


Växtstöd, tomma krukor, stolar och sådant plockades in i växthuset. 
Det som tog mesta tiden var att rensa bort det förbenade ogräset i den största odlingslådan i köksträdgården. Som jag har bränt mig på brännässlor när jag skördat. Usch. 

Det var en del ätbart kvar också.


Det tog jag med mig till hönsgården och bjöd till skördekalas!


Hönsen har börjat rugga och särskilt Johan ser ovanligt okammad ut. Han har knappt några av de långa tjusiga stjärtfjädrarna kvar. :)

Nu har jag nog plockat ihop det mesta som ska in, men jag har lämnat trädgårdssoffan, lite pynt och annat som kan vara bra att ha framme i väntan på snön. 

Ha en skön söndagkväll!




9 kommentarer:

  1. Åh så skönt nör man gjort det där jobbet! Tänkte se om jag kan fjäska lite med min man i veckan ...;) häftig bild på hönsen, ovanifrån ser de fina ut i sllafall, ha en skön söndagskväll! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Det blev kalas i hönsgården! Skrev också precis i mitt inlägg om TuppeNuppe med bara två stjärfjädrar. Visst ser de lite komiska ut, men stoltheten är i behåll.
    Ha det så gott i veckan
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vilket kalas! Hönorna är väldigt fina, jag vill oxå ha!!! Jag gjorde ju i ordning en pallkragskompost förra året, bygger på med en ny krage allteftersom den växer på höjden, satte squash där i år medan jag fyller på nästa. Tycker om idén att "skräpet" kommer tillbaks till trädgården.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Härligt att skörda och härligt med bra jord. VI har tre fack i vår kompost. Funkar bra nu när den varit igång ett par år.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så himla hemtrevligt med höns! När jag var liten bodde jag på en bondgård och där hade vi höns. Tänk, om jag någon mer gång i livet skulle kunna ha det! När jag blir gammal och flyttar ut på riktiga landet kanske...
    Gillar dina bilder mycket!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  6. Det där med komposter måste jag ordna nästa säsong. De jag har nu varken fungerar eller räcker till.
    Kan tänka mig att hönsen blev glada över att få ha skördefest. De ser pigga och fina ut. Så idylliskt och användbart med höns.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Härligt med en trädgårdsdag. Gillar dina höns och jag önskade att jag också hade höns.
    Det får bli när jag slutat och jobba.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  8. Jasså de ruggar nu, våra hönor ruggade i juni och då blev det dåligt med ägg. ja de är lite lustiga, antingen är de
    föresig eller eftersig med ruggningen. Eran tupp kanske vil ha hönorna nakna, hi hi ... och då kanske hörnorna hämnas med att dra fjädrar av honom också, *fniss* Javisst tänker jag på Cornelius W, sång.
    Här finns flera kompost högar-lådor med mkt bra blandning, gubben min vill helst sköta det, så okej för mig.
    I år är vi väldigt tidigt klara med att 'stalla in' alla trädgårds grejer som finns ute. Jag har ju ca ett 40-tal grodor (alster, dekoration-prydnadsgrodor ) i olika storlekar som ska förvaras inne i skjulet över vinter, plus andra saker.
    Men jag klipper inte ner alla växter spar till fåglarna, men en del klipp o lägger jag över den aktuella växten som skydd.
    förstås mer jobb till våren, men så gör jag.
    Jag ser och förstår att du tar hand om trädgården, hönorna m.m. mycket väl, alltid kul att läsa din blogg.

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  9. Oj, jag vet inte hur länge som jag har sagt att jag måste fixa vår kompost hörna. Gjorde ett tappert försök i våras men bränn nässlorna var i vägen och är fortfarande :S Få se om jag gör ett nytt försök nästa år. Det är ju lite tokigt att köpa hem jord när man har möjlighet att producera själv.
    Ha en fortsatt skön dag :)

    SvaraRadera