tisdag 30 september 2014

Grönt är skönt

Förra sommaren var jag väldigt missnöjd med växthussommaren. kallt och nästan ingen sol (det kanske hänger ihop?) i Jämtland. Men i år bad sommaren om förlåtelse och gav oss all värme och sol vi ville ha!

Det här måste vara den bästa tomatsommaren vi har haft. Det tog ett tag innan vi kunde börja skörda, men när de väl börjat mogna kunde vi plocka varje dag!

Squash har vi ätit hur mycket som helst och gurkor fick vi mer än normalt! Gyllenbären är väl det som varit som vanligt ungefär. 

Chilin brukar också ha en plats i växthuset, men jag fick ohyra på dem när vi kommit in i juli och då åkte dom ut. Vilket gick bra med tanke på värmen. :)

I söndags började jag plocka av alla tomater som satt kvar och det blev en hel del röda och söta tomater.
Och gröna. 


Förr om hösten har jag låtit tomaterna eftermogna inne, men nu tänkte jag att de fått massor av sol även under september, bara behövt lite stödvärme när det var minusgrader, så nu äter vi upp tomaterna vi har!

Av de gröna tomaterna gjorde jag marmelad. 

Grön marmelad med ingefära

1 kg gröna tomater
1 citron, saften
1 dl vatten
färsk ingefära efter smak, jag tog en tjockare bit, ca 7 cm :)
7 dl strösocker

Dela tomaterna i mindre bitar, jag grovmixade. Lägg i kastrull tillsammans med finskuren ingefära, pressad citronsaft och vatten. Låt koka under lock ca 20 minuter. Rör i sockret, koka kraftigt i ca 15 minuter minuter. Skumma ev. Häll upp i burkar.


Det blev väldigt gott!

Idag har vi (eller mannen rättare sagt, jag har haft migrän) tappat upp honungen på burkar. Nu måste vi städa skafferiet och se om vi kan få till lite mera plats på hyllorna. 45 kg honung på burk tar sina hyllmeter. :)

4 kommentarer:

  1. Ljuvlig tomatskål! Visst har det varit en fantastisk växthussommar. Även busktomaterna utomhus har verkligen levererat.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jaja minsann det kallar jag för storskörd. lyckans ost kan jag säga. Honung är vi storförbrukare av vissa perioder. Våra tomater är nästan slut nu några gröna kvar. kanske blir det marmelad av dom.
    Önskar dig en skön mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Jag dreglar över din tomatbild, för gud vad det ser läckert gott ut!! Och vilken lycka med sådan skörd

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  4. Åhh . . så gott med tomater, jag skulle kunna leva enbart på dem, men då hade jag nog till sist sett ut som en tomat, *fniss*
    Det finns så otroligt mkt man kan göra med tomater, men trots allt så är de färska bäst.
    Jag har inte haft tomater, tycker det är mkt att sköta men jag har inget växthus heller, det bör man allt ha.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera