måndag 1 september 2014

Krasse-power!

När det gäller köksträdgården den här sommaren kan jag väl sammanfatta det som sådär resultat. 

Vi har skördat många och fina grönsaker och det är jag jätteglad för. Mindre bra gick det med vissa grödor, tänker främst på kålväxterna som tidigt fick dras upp på grund av av kålflugan. 

Jag tror också att det var densamme som angrep krassebladen, men sen kålen försvann så tog krassen revansch - med råga kan man säga...

I framkant står en liten bänk, krukorna på den har jag räddat undan, men bänken ser man inget av. :)
...då den nästan tog över hela odlingslådorna och gångarna med!



För vissa verkar björnbär vara ett ogräs (?), men för oss här uppe är det nog inte så vanligt. Vi köpte ett par plantor av síbiriskt björnbär och i  år får vi också våra första björnbär!

Dom är supergoda!!


De flesta solrosor blommor nu.


Några är tre meter höga! Alla är av samma sort, men just de här två verkar ha fått all gödning, jämför med den  till vänster som själv inte är särskilt liten den heller. I och för sig har de lagt allt krut på att växa för just dessa två blommar inte än. 




Jag har sått dill med gott resultat flera år nu, men de sista somrarna har de fått kronor tidigt, tidigt på säsongen. 
Varför blommar de så tidigt och ska jag knipsa av kronorna? 
Jag hade fina dillkronor i början av juli och knappt någon dill alls nu när det varit/är tid för gurkinläggning, Det är inte krondill jag sått.

Om man tittar noga på fågelskrämman ovan så har hon cd-skivor som dinglar precis ovanför jordgubbsplantorna och det har faktiskt funkat bra, innan jag hängde upp dom kalasade trastarna upp rätt många röda gubbar. 





5 kommentarer:

  1. Kul att få titta in i sensommar trädgården , CD skivor som fågelskrämmor är effektivt , har mkt problem med svalor som bor under nock och gör sina behov över terassen vår , inte kul :( cd skivorna skrämmer iväg dom ! Älskar din stora sol :)kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig krasse! Jag sår ibland, tycker den är så fin. Senast förra året men det vete sjutton för det blev inte en enda? Var det du och jag som testade den vita ett år? Fast den blev gul vill jag minnas ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Det var en härlig krasse du fått. visst är det härligt när det bara växer och man kan njuta av det.när det inte blir som man tänkt. Fåglar de är fräcka djur det så massiv bekämpning behövs om man skall få nåt kvar
    ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Fint hos dig! Det är bra att sammanfatta sina odlingar tycker jag. I år hade vi broccoli och då hängde jag fiberväv över för att hålla kålflugorna borta. Det funkade bra. Att broccolin sen blev jättestor men gav en förhållandevis liten skörd är en annan sak.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad frodigt och fint det växer hos dig, krassen är så fin. Solrosor glömde jag så i år, har en liten stackare som inte kommer att hinna blomma.
    Björnbär är supergott, skulle gärna ha dem, men har inte någon bra plats, men får klura på det. Ha det skönt /Marika

    SvaraRadera