fredag 5 september 2014

Surt sa räven?

Rönnarna är otroligt vackra i år, de dignar av bär i olika röda nyanser.

Rönnbären ska ge ett riktmärke om hur vintern ska bli, men varje år är det olika åsikter om detta.

"Är det mycket rönnbär blir vintern bister" låter det å ena sidan och å andra sidan är det "Rönnen bär bara börda en gång".



Nu har jag dock fått ett svar här, eller i alla fall ett svar om varför "alla" säger så olika.

Saxat från Weatherpals sida:

Ett av de kanske mest kända vädermärkena handlar om rönnbär: ”Är det gott om rönnbär, blir det en sträng vinter.” Detta skedde -95 i södra Sverige där man fick en ovanligt sträng vinter. I norra Sverige var det istället tvärtom, och där lyder inte vädermärket riktigt på samma sätt. Där säger man ”Rönnen bär bara börda en gång om året. Blir det mycket rönnbär blir det lite snö och tvärtom.” Vintern -95 var det kallt i norra Sverige, men inte som i de södra delarna, och det var samtidigt en av de snöfattigaste vintrarna på länge. Just nu mognar rönnbären, men är det mycket eller ej är upp till var och en att bedöma.




Och ja, vi brukar ju räknas till norra Sverige, men jag hoppas verkligen att vi får en "riktig" vinter nu för förra året var det inte en bra vinter.


Om man vill veta mer om hur vintern ska bli kan man även kolla in abborrarna och tranorna. :)
Nu gissar jag att de gamla teserna kanske inte stämmer så bra längre. Moder Jord har rutit till flera gånger nu. Gudrun, Per mfl och nu senast med skogsbränder och översvämning, men vi moderna människor förfasas en stund och lever vidare som vanligt.


Med detta önskar jag en trevlig helg i septembersolen!

6 kommentarer:

  1. Bryr mig inte så mycket m det där huvudsaken är att meteorologerna har rätt och att de ger oss bra väderprognoser, så känner jag.
    Rönnbär älskar jag de är så vackra i färgen. Brukar plocka in av dom och ha i kransar och ute i krukor. I år är det bara bygget som gäller så jag känner att inget är sig likt. Jag njuter på min koloni som aldrig förr.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Hur kan man veta genom tranorna hur vintern ska bli? Vi har alltid gott om tranor här så det kunde vara kul att veta.

    Jättefina rönnbär! Jag har inga häromkring att plocka av. Vi har en rönn men den får aldrig behålla sina bär. De faller av eller äts upp. Jaja...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Bättre år för nypon än rönnbär här i söder och de rönnbär som fanns försvann på bara några dagar. Hade spanat in ett träd som lyst rött en månad. Ena dagen helt fullt och tre dagar senare när jag behövde några klasar var det tomt.
    Tror inte så mycket på att göra väderprognoser utifrån rönnbär, tranor, abborrar, skator, svalor och allt vad det kan vara, men det är lite kul ändå.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Ja jag har haft en underbar dag i solen. Samma här när det gäller rönnbär inte många alls.
    Jag vill också ha en riktig vinter med snö inte bara frost.
    Men vi får väl se hur det blir med det.
    Fin färg på rönnbären.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Vi har också mycket rönnbär på gården.

    SvaraRadera
  6. Jag hoppas också på en riktig vinter! Tanken på något annat känns bara deprimerande :)
    Jag tycks minnas att det även i fjol var mycket rönnbär och det blev en bedrövlig vinter.

    Vinter eller inte men det är få träd som mäter sig med rönnen på hösten!

    SvaraRadera