torsdag 4 september 2014

Arla morgonstund

Min man har varit älgjägare i ganska många år nu och jag äter nästan enbart älgkött när jag ska äta kött. 
Barnen brukar hänga med honom om helgerna när det är jakt, men jag har aldrig nånsin varit med. Idag var det dags. Jag var ju ledig och vädret passade perfekt med solsken och värme (det är inte lika populärt bland jägare och hundar med värme dock).

Jag klev upp före klockan fem och när vi äntligen kom ut på passet möttes vi av daggvåt och nyvaknad skog.


Det var fortfarande ganska kyligt, men en eld och frukost med köttbullemackor och hett te gjorde livet skönt.


Men...

Hur det nu var så var det ganska tråkigt att bara sitta och titta och vänta och vara tyst (här hade man äntligen en stund på tumanhand med sin man och så måste man vara tyst?) och vänta lite till på den här älgen.

Som tur var hade jag med mig bärplockaren så när jaktlaget väl fick en älg som skulle tas om hand så plockade jag några liter lingon istället.


Mitt enda "problem" då var att jag bara hade med mig en fem-liters påse att ha bären i för det fanns gott om dom! När jag skulle rensa dom kändes det däremot bra att det inte blivit mer (daggvåta bär är svårare att rensa). 

Fin mossa fick också följa med mig hem. 

Det var som jag trodde, det där med älgjakten intresserar mig inte särskilt, men jag vistas gärna i naturen.


1 kommentar:

  1. Så är det här med. Mossa det måste jag ut och leta efter visste det var nåt jag glömt. Tack för påminnelsen
    Ha det gott i hemmet
    kram Meta

    SvaraRadera