onsdag 3 september 2014

Fikasugen?

Om ni, som jag, har en del zucchini att äta upp så bjuder jag på receptet på en superdupergod zucchinikaka med choklad!


Zucchinikaka med apelsinglasyr

3 ägg
4 dl råsocker
5 dl grovriven zucchini
1½ dl rapsolja
3½ dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1-1½ msk kanel
½ - 1 tsk muskot
½-1 tsk ingefära
100 g mörk choklad (jag tog av marabou premium cocoa orange)

100 g philadelfiaost
50 g smör, rumsvarmt
2½ dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
1 apelsin, skalet

Jag hade ingen ekologisk apelsin så jag skippade skalet och pressade i lite saft istället och fick då öka mängden florsocker lite.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner squash, olja och apelsinskal. Blanda mjöl, salt, bikarbonat, bakpulver och kryddor. Vispa ner mjölet i smeten. Vänd ner chokladen.
Grädda i 175° i 11/4 -1½ timme.

Blanda samman glasyren och bred över kakan när den svalnat. 

Jättegod!!


3 kommentarer:

  1. Oj oj oj, nu ångrar jag mig att vi ätit zucchiniröra varje dag när man uppenbarligen kan äta zucchinikaka istället. Den måste jag verkligen prova! Den ser god och snygg ut!

    SvaraRadera
  2. Apelsinglacyr låter jättegott!
    Kransen kan du beställa här :
    http://www.blomsterdesign.net/dorrkransar-prydnad-till-dorren/

    SvaraRadera
  3. Oj så gott det där låter, brukar göra en annan variant, måste nog prova detta med.
    Har några liggandes nu i kylen efter skörden.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera