onsdag 10 september 2014

Lökfest!


Jag fick hem en beställning på lökar hos Odla.se och sedan råkade jag gå in i växtaffären och blev som ett barn i godisaffär, bara några såna och några såna, kanske några till av den där... :)



Krokus är det första som bina går på om våren så många såna blev det givetvis, liljor och kungsängsliljor. 
När jag stod vid lösvikten i växtbutiken blev det fler tulpaner än vad jag hade tänkt. Ofta försvinner de efter ett år, men jag njuter så länge de varar helt enkelt. 

Alla större lökar hann jag peta ner direkt. De åkte alla ner i en nygjord rabatt så det gick snabbt. Kungsängslijorna och flertalet av krokuslökarna, alltså de minsta lökarna har jag inte satt än. Kungsängliljorna ska ner i nya stenmursrabatten och där är det trångt... plus att jag bör passa på att rensa bort fröplantor samtidigt. 

Vädret fortsätter att leverera och det är ju så skönt med sommarvarm sol även i september!

6 kommentarer:

  1. Oj så härligt!
    Jag ska minsann också köpa lökar. Vet dock aldrig var jag ska sätta dem ;).

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det är otroligt kul med lökar! Vi - alltså Trädgårdsentusiasterna (=järngänget)- har beställt hem 4 krt på 64 kg från en grossist i Holland. Jag har skött beställningen och all pappersexercis, en annan tjej tar nu hand om uppackning och uppdelning (ett hemskt jobb) och lökarna kommer den här veckan. Sen blir det alltså MASSOR av jobb igen. Har beställt runt 90 olika narcisser, 60 Allium, 45 tulpaner (som jag inte skulle ha i år) och 3 st lila nunneört. Vet inte vad det tog åt mig.....*fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Du milde vad lökar, men vad vackert det blir till våren.
    Om jag ändå hade vågat, vi bor ju på landet och det känns ibland som en djurpark.
    Vet ej om jag vill utfodra dem med så dyra lökar . . . . .
    Men nu vet jag vad du har att göra ett tag framöver, *fniss*
    Var rädd om ryggen och må väl/ Eva

    SvaraRadera
  4. Oj, så mycket spännande lökar. Undrar vilka färger och former som kan gömma sig där. Och jag som inte ens tagit itu med att beställa ännu. Det är bökigt att gå tillbaka och kolla vad sorterna från i fjol heter som jag vill ha fler av. Ta fram månadsbilder och se vad som fattas osv och sen tycker jag rent sagt att det är skittråkigt att plantera lök. På våren är det förstås all möda värt.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken fin vår du kommer ha att se fram emot!

    SvaraRadera
  6. Så spännande att få något att se fram emot till våren, hur många kommer upp, hur ser de ut, som på bilden , finare ??Här har vi alldeles för mycket rådjur för att ens tänka tanken att sätta tulpanlökar tex :( får njuta av dem inomhus och på bilder istället !Kram Anna

    SvaraRadera