söndag 7 september 2014

Turkos pärla

Som för att avsluta min lite försenade sommarsemester gjorde jag en liten vandring i fjällvärlden. 

Det var sonen som skulle skjutsas till Vålådalen för ett skidläger. Mannen och dottern var i älgskogen och jag passade på att gå Blanktjärnsrundan när jag ändå hade åkt så långt. 
Det är inte på själva fjälltopparna, men en mycket vacker natur och så den fantastiskt turkosfärgade Blanktjärn som grädde på moset.

Tyvärr klarade jag inte , med kamerans hjälp, att återskapa den fantastiska tjärnen, men bjuder på några bilder i alla fall. 

Det var fortfarande tidig dag när jag tog ryggsäcken och gav mig av. Det var lite dimma och det gjorde ju att utsikten mot fjällen var något begränsad. 



Färden gick över rötter och stenar, spångar och branta backar uppför och nerför.



Fortfarande är fjällen dolda av dimman. 


Blåbärriset var färgat i finaste rött, och träden hade börjat gulna så smått, men det var inte så stor skillnad mot hemmavid.


...men kortet nedan kan nästan uppfattas vårlikt i sina färger tycker jag.


Dimman försvann allt eftersom det blev mera dag.


På vägen tillbaka i skogen träffade jag på de här två renarna.



Det var en jobbig, men fin vandring. Det blev himla svettigt bara, för innan jag var tillbaka igen värmde solen till rena sommarvärmen!

Jag kan rekommendera detta som ett alternativ till den "vanliga" fjällvandringen. Många springer rundan, men de flesta går och har matsäck med sig och slår sig ner vid själva tjärnen för en fika i nästan magisk miljö.


8 kommentarer:

  1. Så bra gjort av dig och vilken härlig tur på fjället. Ni kanske inte ha så långt till själva fjällen, vi som bor i Småland har en lång dags körning typ till Särna.
    Vackra bilder du tagit, håller med om att den ena bilden påminde om vårens färger.
    Nu känner du dig säkert nöjd och upprymd av alla scenerier du upplevt.
    Trevlig vecka/ Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig vandring. Med dina bilder så känner jag ett sug av att se mer av sverige...varför är man så dålig att semestra i sitt eget land??

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  3. Ja det var verkligen turkost vatten. Så härligt och mäktigt att vandra där! I Vålådalen har jag varit en gång för många år sedan på aerobicläger. Vi tränade mest men gick på tur en dag också. Det väck något speciellt i bröstet när man vandrar på höga fjäll eller står vid havshorisonten......jo jag är en både och människa :-)

    Må fint.
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Underbart vackert! Jag älskar ju skogen så dina bilder tilltalar mig verkligen.
    Min pappa är i Jämtland denna veckan för älgjakt.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vacker vandring, men inte så mycket höstfärger på den breddgraden heller ännu. Här vågar man knappt vistas i skogen när älgjakten har börjat.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar vandring vi fick följa med på och häftigt med det turkosa vattnet! Björkarna ser ju ut som i maj här hos mig, häftigt !
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Oj, vilka vackra vyer! Förstår att det måste ha varit en njutning att gå där, trots värmen.....;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Åhh, nånting att minnas i vinter! Ljuvliga bilder, jag anar känslan, dofterna och tystnaden!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera