måndag 3 augusti 2015

Det är nu!

Å, jag har så mycket jag skulle vilja blogga om, men nu tar jag mig mest tid att bara njuta av den fantastiska blomning som trädgården bjuder på just nu!
Av frösådder som inte blev nåt av eller plantor som dog vinterdöden märker man inte ett skvatt (förutom i min köksträdgård då, men det är en annan historia) när fingerborgsblommor, pioner, riddarsporrar, rosor och krolliljor har sin bästa tid i rabatterna!



Jag älskar att inspireras av andras trädgårdar och gillar översiktsbilder så jag hade det lite som mål själv, att inte bara fota närbilder. Det har gått sådär kan jag väl säga. Kameran bara sugs mot den enskilda blomman som bara är tokvacker just här och nu. Men jag ger inte upp.



I helgen gick jag inte bara omkring och gladde mig åt praktfulla perenner utan vi firade också min mammas födelsedag. Hon ville ha hjälp med lite fixande i stugan så syrran och jag tog med oss våra familjer och så fick det bli presenten. Vi målade, fixade ved, rensade hängrännor, byggde en liten bro över bäcken och avslutade med en grillmiddag på bryggan! Solen sken och även om det inte var badvarmt så var det väldigt skönt!



Våran hund tillbringar en del tid i sin hundgård och jag vill tro att hon trivs ganska bra - just nu blommar nämligen polstjärnan som slänger sig  upp bredvid ingången och över hundgårdsstaketet och smidesgungan. I år blommar hon otroligt mycket och trots att jag bundit upp henne tidigare riskerar hon att knäckas om jag inte säkrar upp det ytterligare. 
På andra sidan dörren står pionen som jag fick för några år sedan. Den ser inte så märkvärdig ut på håll kanske, men hon är fin när man kryper lite närmare.



2 kommentarer:

  1. Ja man måste njuta för fullt nu, det är så mycket man vill få in, allt är så otroligt vackert vid den här tiden. Polstjärnan är verkligen en som växer så det knakar,
    man måste ge den mer att hänga sig på annars knäcks den, så är det oxå här.
    Pionerna är så himmelskt sköna så man skulle vilja äta upp dem, *fniss* precis som små gräddbakelser.
    Vilken fin hjälp eran mor fick av er, så mycket ni gjorde för henne. Trevligt att kunna samlas och göra saker tillsammans, det var säkert en glädje för mamman.

    Jag undrar om du har kunnat bada i badkaret ute, vi har haft premiär idag. Men att man har fått vänta ända tills augusti det är ju för galet det.
    Men jag nöjer mig med ca 25 gr. på dagen och ca 15 gr, på natten, det är inte värt att 'gapa efter mer', för då blir det inget. Barnbarnen ska komma och bada oxå, tjejerna tycker det verkar häftigt att få bada i badkar ute. Vi har förresten inget badkar inne, (slängdes ut vid renovering år 1982, vi har två duschar i stället, och det är den gamla karet vi använder nu, hi hi . . . . vilka idéer.

    Månen är vacker även denna natt, godnatt/ Eva

    SvaraRadera
  2. Visst är det trevligt med en och annan översiktsbild. Själv är jag urdålig på det. Så fint du har det. Piontiden är kort men ljuvlig.
    Bra present till din mamma. Kan tänka mig att det blev uppskattat med både umgänge och hjälpe.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera