söndag 10 januari 2016

Dagens väder

Längtar ni efter vårgrönska och varma sommarvindar? Eller njuter ni av vintern?

Här har det varit lite väl kallt. Mellan minus 25-30 grader och ingen snö, bara ett tunt, tunt frosttäcke. Folk kring mig vittnar om att det är mycket mera snö även 60-70 mil söder om oss och jag gissar att vi har minst snö i hela Sverige...

Jag blir som orolig att mina rosor som planterades i somras fryser utan ett skyddande snötäcke.

Solros i frostskrud

Nu verkar det dock ska åtgärdas då temperaturen har stigit nu ikväll och det snöar! Lokaltidningen "lovar" 50 fina centimeter. Det blir gott både för rosor och att skotta upp kring torpargrunden på huset.

Mycket vädersnack, men det blir ju så när livet påverkas av rejäl kyla. :)

Mycket tid inomhus har det blivit och tid att plocka bort julen, men vi har fortsatt njuta av julen och granen. Barnen är lediga några dagar till så det kanske ändå kan bli gjort till tjugonde Knut. :)

Må så gott i den vackra vita vintervärlden!

4 kommentarer:

  1. Tack detsamma! Äntligen njuts det här också. Hoppas bara det inte blir slask av allt, bara -2 just nu!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för skyddande snö! Här regnar det så vårt tjocka snötäcke packas ihop tyvärr. Aldrig är man nöjd! Innesittardag!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Även om vi tillslut fick lite snö här nere så är det inte för inte man suktar lite när man läser trädgårdsbloggar och tidningar. Bara att se mossans framfart i vinter på gräsmattan är motivering att våren skall komma så jag kan gödsla o klippa den fin igen.

    SvaraRadera
  4. Ja så är det att vi pratar mycket väder i vårat land, det är inte så konstigt eftersom 'vårat' väder i norden är varierande.
    Jag hörde en Thailändare säga att han njöt av Europas väder för hos oss är det bara samma, sol sol sol . . . .
    Jag föstår precis, för mycket av det goda blir oxå trist i längde. Så nu är det vinter och då ska det vara kallare med snö.
    Så låt det bli så här ända fram till 'påska', hi hi . . .
    Vi har inga barn att skicka till skolan nu, så alla dagar känns lika, det är både positivt och negativt . . .
    Snö är bra skydd för frost och växter, vi vallar också upp kring huset.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera