torsdag 15 december 2016

Mitt i december

Första omgången hyacinter har nu gjort sitt och igår fyllde jag på med nya. Då ingen i vår familj har problem med doften så önskar jag att de hade än mer doft än vad de har. Minnet kanske sviktar, men nog var det starkare doft förr? Jag vet att de blå ska bjuda på mest doft, men i blomaffären jag var hade de inga såna.




Luciamorgonen mötte oss med minus sjutton grader, och när jag skulle släppa ut katten hör jag hur det regnar is... Trodde inte mina öron, men det regnade och var minusgrader. Termometern steg ganska snabbt, men det det höll sig på minus hela dagen. Precis allt fick ett tjockt lager av is på sig. Märkligt. 
Idag har vi tolv-tretton minus och det ser ut att bli en riktigt fin decemberdag!

Nu sjunger min studieledighet på sista versen och på måndag är jag tillbaka på mitt gamla skrivbordsjobb. Det känns sådär, men jag tänker söka de jobb inom parkförvaltning och kyrkogård som kan tänkas dyka upp inför nästa säsong.

Bilderna ovan är blandad kompott från mina "lediga" decemberdagar, pepparkakshuset blev i år en fågelholk och Inez blev en äkta lussekatt på Luciadagen!

Må så gott!

7 kommentarer:

  1. Himmel så kallt ni haft! Isregn!
    Inget julstök här ännu men snart ska jag göra sillinläggningar och annat som ska med till barn och barnbarn på Gotland där vi ska fira jul:-)
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Det låter inget vidare med så kallt ute. Räcker med min 5 minus känner jag och solen har tittat fram med så här är jag glad för det. Mina hyacinter förvaras på balkongen så de ska nog fram nu till helgen när jag ska jula lite här. Vi är inte hemma så mycket i jul så det blir det lilla i år.
    Ha det gott i slutet av veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer i det du säger om hyacinternas doft, jag tycker också att de doftade mer förr. Mina slår dessutom sällan ut helt. De slår ut nere bland bladen och vissnar fort. Jag kanske har för torrt inomhus eller något.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Åhh så fin Lusse-Inez blev, sött ansikte, (åhh vad jag saknar min Sixten nu, suck).
    Men oj oj vilken fin fågelholk, bravisimo ! En sådan får jag be min ena dotter hjälpa mig göra nästa år. Hur gjorde du fågeln ?
    Jag har icke bakat en enda pepparkaka, vi köpte 'mor Annas' goda bakat på smör.
    Jag och min man stack iväg till solen på Teneriffa en vecka, där lyste det på kvällarna värre än här hemma, riktigt blinkande och glittrande juldekorationer.
    Åter hemma till mörker och dimma men snart vänder det, hurra !
    Ha en fin julvecka/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fågeln gjorde jag i två rundlar och och en liten vinge. Näbben är en kardemummakapsel. Må så gott!

      Radera
  5. Vilken rolig idé att göra pepparkakshuset som en fågelholk. Supersnyggt, nytt och kul. Fin lussekatt! ( eller allra finaste lussekatten är det förstås. De är goa de små liven.) Hoppas det dyker upp något jobb som du gillar som du kan söka och förstås få. Lycka till och en riktigt God Jul till dig och de dina!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera